kjøpe alkohol til mindreårige

Hei
I går skulle jeg og venninnene mine få ei av oss vi kjenner til å kjøpe alkohol. Da vi skulle hente drikken møtte de ikke opp. Og da vi endelig fikk kontakt med dem igjen så var hun og kjæresten som skulle ordne drikken helt stein. Da vi spurte etter drikken og pengene våre sa dem at de hadde brukt pengene vårres på amfetamin/speed (eller hva de sa). Jeg vet hvem hun jenta er og jeg er kjent med fortiden hennes. Hun ruser seg stadig og hun låner penger fra mange og gir dem ikke tilbake. Hun skal også ha vært innlagt på psykiatrien et par ganger også. Da vi snakket med dem sist sa de at vi skulle få pengene på mandag. Så nå må vi bare vente. Jeg lurer på om jeg burde gå til politet ang. denne saken, da de har brukt pengene vårres på rus. Men mitt store spørsmål er: Vil vi som er mindreårige bli straffet for å prøve å skaffe alkohol av eldre?
For hvis vi kan bli straffet så er ikke dette noe jeg vil ta opp med politiet. De skal altså ha tatt 500kr fra oss og brukt de på seg selv, og de vil jeg gjerne ha tilbake.
Mvh en stk. sur/bekymret jente

Kvinne, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke straffbart for mindreårige å forsøke og få tak i alkohol, det er den som eventuelt skaffer alkohol som gjør noe ulovlig. Vi vil likevel tro at det kan bli vanskelig for deg å bevise at du har gitt penger til denne venninnen din, og at hun har kjøpt amfetamin for det. Da er du avhengig av at hun innrømmer dette, og det gjør hun kanskje ikke. Det at hun har brutt en privat avtale melom dere er nok ikke noe politiet vil opprette sak på.
Vi skjønner godt at det er irriterende for deg, men tenker at det kanskje ikke er så mye du kan gjøre med det annet enn å ta lærdom av denne hendelsen. Nå vet du i alle fall at du ikke kan stole på henne!