Jeg blir redd pappa

Jeg har en pappa som er rusmisbruker, han er avhengig av alkohol. Jeg er snart 18 år men blir bare mer å mer sliten, siden jeg var liten har jeg altid vert en pappa jente men aldri vist når han kommer hjem. Det har blitt verre med tiden, mye verre. Han mister kontrollen, blir sint, kjefter og brøler og jeg får ofte høre at jeg må dra meg til helvette ut av livet hannes. Men med en gang han har blitt edru har han aldri sagt det. Han har vert innlagt å tatt antabust men ingenting hjelper. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre?

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en veldig vanskelig situasjon å stå i, og vi har god forståelse for at du føler deg rådvill. Det er ikke riktig at du skal måtte lide, kun fordi faren din tar dårlige valg og har det vanskelig. Måten han oppfører seg ovenfor deg, er i strid med hvordan en god forelder skal oppføre seg. Han er ansvarlig for deg og ditt beste, men dette ansvaret har han ikke fulgt opp på en god måte.
Det er viktig at du er klar over at det ikke er ditt ansvar å gjøre faren din rusfri. Du sier at han har vært innlagt, fått Antabus, men at ingen av disse tingene hjelper. Dersom han ikke er villig til å gjøre en innsats og forsøke disse (eller lignende) tiltakene igjen, tenker vi at du bør lete etter alternative bosteder – for ditt eget beste. Har du f.eks. noen andre i familien du kan få bo hos? Dersom de ikke vet det allerede, er det viktig at din nærmeste familie/venner får vite om dette problemet, slik at du ikke føler at du må stå alene i denne situasjonen. Du må ikke føle noen dårlig samvittighet for å flytte ifra faren din, da de eneste som kan hjelpe ham med hans rusproblem er ham selv, og det profesjonelle hjelpeapparatet han evt. gjenoppsøker.
Vi vil også tipse deg om noen voksne profesjonelle du kan snakke med, som sitter i posisjon til å hjelpe deg i din situasjon. Du kan kontakte Barnevernet og høre hvilke råd de gir i en slik situasjon, og du kan kontakte NAV dersom du behøver hjelp til å finne bosted. Du kan også kontakte Alarmtelefonen og BARsnakk, for å snakke med profesjonelle veiledere som har god erfaring med å håndtere barn av rusmisbrukere. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss på tlf. 08588 for en mer utdypende samtale (åpent hver dag 11-19), eller å ta kontakt via vår chattetjeneste (åpent mandag-fredag 11-17).
Det viktigste er at du allierer deg med noen og iverksetter en konkret handling som skal være for ditt eget beste, fremfor å fortsette å stå i denne situasjonen uten å føle at du kommer noen vei.