Metadon svettetokter

Jeg har gått på Dne metadonen i ca 8 år og jeg har fremdeles svettetokter det meste av dagen, jeg kan si det sånn: jeg har det bra i noen timer om dagen. Spørsmålet er om at hvis jeg bytter til pharmadone metadonen, om det vil hjelpe???! [Innlegget er redigert for å ivareta anonymitet, red.]

Kvinne, 37 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er tvilsomt at du vil merke så stor forskjell mellom metadonen fra DnE og Pharmadone, ettersom virkestoffene og hjelpestoffene i disse er tilnærmet de samme:
DnE: Metadonhydroklorid, metylparahydroksybenzoat, etanol (2,3%), natriumsitrat, vannfri sitronsyre, sakkarinnatrium, smaksstoffer og renset vann.
Pharmadone: Metadonhydroklorid, metylparahydroksybenzoat, glukose, sukrose, smaksstoffer og renset vann.
Altså er det kanskje mer sannsynlig at symptomene du opplever ikke skyldes hvilken produsent du får metadon fra, men snarere at styrken på den metadonen du får er for svak, og/eller at du har tilvendt deg din dose i såpass stor grad at den ikke lenger er like effektiv. Vi vil altså anbefale at du snakker med utskrivende lege om de symptomene du opplever.