Herr

Hei. Jeg har røyket hasj mer eller mindre daglig i 16-17 år. Jeg har opplevd de fleste av de negative sidene man kan få ved langvarig bruk (angst, depresjoner, passivitet, vektøkning, dårlig fysisk form etc etc). To prolapser i ryggen pga inaktivitet og selvmordsforsøk pga depresjon sier litt.
Det jeg lurer på er hvor jeg bør søke støtte i en slutteprosess. Da tenker jeg ikke på det å faktisk ikke røyke lenger, men om det jeg vil oppleve etter et par måneder. Jeg har tidligere hatt flere opphold på 2-3 måneder. De har føltes bra på så mange måter, men det virker som om jeg ikke kjenner meg selv og den fyren jeg plutselig er. Tidligere har dette ført til tankevirksomhet som er svært uoversiktelig for meg. Og det er her jeg trenger hjelp.
Psykolog er ikke noe for meg (ble pålagt en etter selvmordsforsøket), for jeg har ingen andre problemer fra før jeg startet å røyke.
Er det noen spesielle instanser dere anbefaler meg å søke til?
Beste hilsen
Petter

Mann, 36 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å kjenne på spørsmål om hvem man er, uten rusen, ei heller ikke uvanlig å oppleve økt tankevirksomhet når man slutter med rusmidler.
Du lurer på hvor du kan søke støtte i en slutteprosess, men er ikke interessert i å gå til psykolog. Det er slik at det er like mange veier ut av avhengighet som det er inn i avhengighet.  For noen kan fysisk aktivitet være god behandling, andre finner hjelp i å engasjere venner og familie. Noen søker støtte i meditasjon, andre søker støtte i religiøse miljøer. Hva som er riktig for deg er vanskelig for oss å si, men det finnes som nevnt ulike måter/steder å søke støtte på.
NAV kan tilby deg en ruskonsulent, slik at du kan få hjelp til det du trenger, kanskje å sortere ting, være en sparringspartner og møte deg der du er, alt etter som hva som er behovet og bestilling. Mental Helse og Kirkens SOS har hjelpetelefoner du kan ringe hele døgnet. Det finnes også ulike selvhjelpsgrupper, slik som f.eks. Anonyme Narkomane (NA). De har møter der man kan dele erfaringer, møte likesinnede og lette på hjertet. Møteoversikt finner du på nanorge.org.
Vi ønsker deg lykke til, og håper du finner den støtten du trenger.