Hei! Jeg skal inn i militæret om 20 dager og jeg har røyket hasj såvidt 3 ganger (mai/sist 14. juni) der jeg ikke har merket noe. Jeg lurer på om dette kan markeres ved hårprøve eller om lukten har satt seg i håret mitt eller på huden, og om narkotikahundene kan lukte dette? Kan jeg bli sendt hjem hvis jeg svarer ærlig ved å si at jeg har prøvd men ikke kommer til å gjøre det igjen?

Kvinne, 18 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er lite sannsynlig at narkotikahundene kan lukte seg frem til at du har røyket hasj når det er såpass lenge siden. Ved hårprøver derimot, er det mulig å spore narkotika i lengre tid bakover. Hårprøver er imidlertid svært sjeldent brukt, også i militæret.
Hvis du svarer positivt på spørsmål om bruk av rusmidler, vil du mest sannsynlig risikere å bli sendt hjem, uavhengig av om du sier at du ikke kommer til å gjøre det igjen. Du kan lese mer om formelle krav for å tjenestegjøre i forsvaret her.