gift

Hei. Søsteren til min kone har gått på mange forskjellige typer medikamenter. Dette på grunn av nervene. Hun har vært 6 mnd på Molde sykehus. Vi mener at hun har et rusproblemer pgav all medisin bruken. Hvilken hjelp / behandling trenger hun. Vi føler at det blir tatt feile grep. Hun trenger avriming så behandling for nerver… og angst.

Mann, 54 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å vite hva slags behandling din svigerinne trenger, men hvis det er slik at hun misbruker legemidler og sliter med angst, så bør hun kanskje få hjelp til å komme seg ut av det. Da kan fastlege være et bra sted å begynne – han/hun kan henvise videre til egnet behandling. Men det er viktig å være klar over at dette må skje på frivillig basis. Det er ikke nok at dere mener at hun trenger behandling, hun må også ønske det selv.
Hvis hun ikke er motivert for å søke hjelp er det ikke så mye dere får gjort. Dere kan selvfølgelig sende en bekymringsmelding til legen hennes slik at temaet blir belyst der, men legen kan heller ikke gjøre så mye hvis hun ikke vil.