Cannabisoverdose eksisterer ikke

Hei
Hvorfor har dere en ny seksjon som dere har kalt «cannabisoverdose»? Den bør døpes om til noe som har mer med virkeligheten å gjøre. Wayne Hall har gått gjennom de siste 20 årene med forskning på cannabis, og har ikke funnet ett eneste tilfelle av overdose. Hele internett har i mange år latterliggjort og spøkt med såkalt «cannabisoverdose» og det finnes flere ulike memes. Greia med cannabis er jo nettopp at det ikke gir overdose: det er umulig å få akutt organskade eller dø av det. Hall konstaterer at cannabis en sjelden gang kan utløse hjerteinfarkt hos de med hjertesykdom. Det kan også fotball og sex. Det er ikke det samme som overdose. Overdose både slik begrepet defineres og er i allmen bruk, betyr farlig eller dødelig forgiftning. Cannabis gir ikke det, det blir misvisende og dere mister all kredibilitet. I tillegg så risikerer man at et viktig budskap ikke når ut til de som faktisk trenger å få det; de med hjertesykdom. Det er nemlig ikke doseavhengig, og en joint er ikke tryggere enn ti for de med hjertesykdom, særlig ikke med dagens sterke cannabis. Når det vitterlig har lite med dose å gjøre, så bør dere slutte å bruke begrepet. Skremselspropaganda kan ta liv, mens nyanser og presis informasjon som er troverdig er effektivt og helsebringende. Do the math.

Mann, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi har svart på en god del lignende spørsmål tidligere, og endret teksten du refererer til på en måte vi mener er forsvarlig.  Ordet overdose kan brukes til å definere en situasjon hvor en tar for mye av noe, ikke nødvendigvis med dødelig utfall. Det er mange som søker på hasjoverdose på nettet, noe som vil si at mange lurer på dette. Teksten du refererer til vil ikke endre seg ytterligere, uansett hvor mange ganger du eller andre sender inn lignende spørsmål. Om du får medhold fra språkrådet om at overdose ikke kan brukes på denne måten vi mener det kan, kan vi vurdere å endre det.