Cannabis og urinprøver

Hei! Jeg har et problem! Har aldri prøvd hasj før fram til for et par dager siden. Delte en joint med noen venner, likte det litt, så ble tre den kvelden. Neste dag røyket vi opp resten, ca 3 jointer. Problemet er at moren til han ene fant ut av det og sladra til moren min, jeg nekta og hun krever at jeg nå må ta en urinprøve.. Det var heldigvis litt ventetid hos legekontoret så skal ikke dit før om en uke. Det blir 12 dager etter siste gang jeg røyka. Vil de kunne spore dette?

Mann, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ut ifra de opplysningene du gir, kan du i prinsippet vippe begge veier på en urinprøve 12 dager etter siste inntak. Alle forbrenner stoffer i ulikt tempo; det finnes altså ingen helt sikre tidsrammer. Men hvor lenge din hasjbruk er påviselig med en urinprøve, vil bl.a. også avhenge av hvor mye hasj som var i jointene du røkte, og hvor sterk denne hasjen var (altså hvor høy prosentandel THC som var i den). Kort sammenfattet: du sier at du røkte seks jointer, fordelt over to dager på rad. Dersom det var ganske lite hasj i disse jointene, og/eller de hadde en lav prosentandel THC, er det lite sannsynlig at du vil teste positivt på dette etter 12 dager. Men dersom det var en betydelig mengde hasj i disse jointene, og/eller de hadde en høy prosentandel THC, er det en sjanse for at du vil teste positivt på dette etter 12 dager. Dessverre er det ikke mulig å være mer presis enn dette. Det betyr altså at dersom det var en «gjennomsnittlig» mengde hasj i jointene, og/eller med en «gjennomsnittlig» prosentandel THC, så er det tilnærmet umulig å forutsi hvorvidt du vil teste positivt eller ikke. Det eneste du kan gjøre blir dermed å ta tiden til hjelp, og å håpe på det beste.