Bekymret for en veninne

Jeg er litt bekymret for venninnen min. Hun røyker hasj veldig ofte, blander det gjerne med valium eller alkohol, blander valium, og andre medikamenter og alkohol, drakk seg Stein på hostesaft en stund, har prøvd kokain og mdma.
Jeg er bekymret for at hun er avhengig av å ruse seg, at hun hele tiden prøver å rømme fra virkeligheten. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal ta det opp med henne. Hvordan forteller jeg noen at jeg er bekymret for at de holder på å bli narkoman?
Lurer også litt på hvordan de ulike tingene jeg har nevnt her påvirker kroppen, spesielt hvordan bruk av hasj og marijuana påvirker en over lengere tid.

Kvinne, 20 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du bryr deg om din venninne og det er forståelig at du er bekymret for rusbruken hennes. Å snakke med noen om deres rusproblemer er ikke alltid så enkelt. Vi har laget denne guiden som gir en del tips som kan være nyttige å ha i en slik samtale. Det er også viktig å vite at om din venninne ikke ønsker hjelp eller anser at rusbruken ikke er et problem så er det begrenset hva venner og pårørende kan gjøre. Men hvis dette er noe du går og bærer på og bekymrer deg over kan det være greit for deg om då får pratet med noen om det, du kan for eksempel at kontakt med helsestasjon for ungdom eller utekontakten der du bor.
Svar på spørsmålet om hvordan de ulike stoffene virker på kroppen finner du her.