Antabus

Hei. Min samboer er noe kontrollerende er redd jeg drikker uten han tilstedet. Han sier jeg må ta antabus hver tredje dag. Han. Har slitt hele livet med alkoliserte foreldre og jeg må nå ta tabeletter antabus som han hsr fra sin far. Jeg skal på jentekveld på lørdag. Han er bortreist. Jeg tok antabus i går tirsdag kveld. Hvor lang tid kan det gå før jeg ikke blir syk av kombinasjonen antabus og alkohol? Takker for svar. J

, 33 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om han krever dette fordi du har eller har hatt problemer med alkohol. Om det ikke er tilfelle, men at han tvinger deg til dette på bakgrunn av egne usikkerheter, eller fordi han vil ha kontroll, høres det svært urimelig ut. Å kontrollere noen på en slik måte er faktisk psykisk mishandling. Vi anbefaler deg å kontakte familievernkontoret for å få noen å snakke med om dette. Du kan også finne god informasjon på dinutvei, nasjonal veiviser ved vold og overgrep.
Om dette er noe dere har avtalt og blitt enige om fordi du har problemer med alkohol, er saken en annen.
Så til det du spør om. Ved enkeltinntak kan Antabus ha en effekt på inntil 3 døgn. Går du på det daglig, skal man ikke drikke alkohol på 2 uker.