Alkohol

Hei jeg har ett alkoholproblem.har ikke så lyst til å fortelle familien min om det.samboern min vet det.syns det er vanskelig.vet ikke hva jeg skal gjøre men jeg trenger hjelp til å slutte å drikke

Kvinne, 45 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er bra du har kommet dithen at du selv ønsker å slutte å drikke. Bare ved å ønske det, har du kommet en lang vei. Spørsmålet blir så hvordan du kan få til dette på best mulig måte. Du skriver ikke mye om situasjonen din og hvordan du drikker. Er det slik at du drikker daglig og vil få en fysisk abstinens om du slutter? I så fall bør du vurdere å snakke med legen din før du gjør dette, eller i hvert fall være klar på at du må ta kontakt med lege/legevakt om du får alvorlige abstinenser.
Du skriver heller ikke noe om hvorvidt du ønsker å slutte på egen hånd eller om du ønsker hjelp til å slutte. Om du tenker du har behov for hjelp, må du snakke med din lege, som kan henvise deg videre. Husk at legen har taushetsplikt i forhold til arbeidsgiver, og at om du må ha en sykemelding, får du det. Du kan lese mer om hvordan du kan få hjelp og hvilke hjelpetiltak som finnes i denne artikkelen på vår hjemmeside.
Om du ønsker å forsøke å slutte på egen hånd, kan du ta en titt på Rushjelp.no. Her finner du et selvhjelpsprogram som kan være til nytte for de som har milde til moderate alkoholproblemer. Det er fint om din mann ønsker å være med deg i denne prosessen hvor du skal slutte. Å få støtte og litt push i riktig retning, kan bety mye.
Om du ønsker å snakke mer om din situasjon, er du velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller på chat.
Lykke til!