Vodka smaker rart?

Heisann! Jeg begynte å drikke for ikke så lenge siden. Jeg kom forbi en flaske med 40% som smakte veldig rart, og luktet som neglelakk fjerner. Er den bare gammel, er den farlig å drikke? Takk på forhånd!

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvis du ikke vet hva det er i flasken, eller er usikker på hva det inneholder, bør du aldri drikke det. Smaker det eller lukter det annerledes enn det som det skal gjøre, kan det være indikasjon på at den  enten inneholder noe annet enn det som står på flasken, eller at den er tilsatt noe. Da kan det være farlige stoffer som metanol (tresprit), tilsatt GHB eller andre stoffer. Vi vet ikke om det er en flaske med ren 40% brennevin du har funnet. I så fall forandrer den i liten grad karakter (lukt, smak, styrke) over tid. På grunn av lang holdbarhet har ikke brennevin datostempling. Likører, smaksatt brennevin (eller produkter med lavere alkoholprosent) har kortere holdbarhet.  Du kan lese mer om alkohol, og hvordan det virker, på vår hjemmeside.