Vival/alkohol

I forbindelse med en tale i en større forsamling har jeg fått 3 stk 2mg vival fra min fastlege. Fikk dette for å dempe nærvøsiteten.
Det vil være en sammenkomst etterpå der det blant annet blir servert alkohol. Vil et inntak på 6 mg vival være for stort til at alkohol ikke bør inntas?

Mann, 60 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke din erfaring med Vival, men den virker dempende og beroligende. Tar du for stor dose vil du kunne bli svært søvnig og uopplagt. Tar du 6 mg, og ikke er vant til å bruke det, kan du bli veldig sløv og ufokusert. Du bør derfor snakke med legen din om hvor mye du skal ta, og hvordan du skal prøve deg frem for å unngå og bli for trett. Vi anbefaler ikke å drikke noe alkohol ved bruk av Vival, fordi alkoholen forsterker virkningen av medisinen. Blander du Vival og alkohol, risikerer du å fremstå som svært beruset.