Urinprøver og hasj

Jeg går på overvåket urinprøver i forbindelse med lappen.
Har Vært rein siden januar. Men har røykt en uke fra 16 mai t.o.m 23 mai
Det er 11 dager siden.
Kan jeg forvente at prøven e negativ eller positiv på thc?

Mann, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er mange faktorer som spiller inn på hvor lenge THC kan påvises i urinen. Hvor lang tid du har brukt, hvor sterk hasjen er (THC mengden), hvor mye du har røyket, og hvor fort THC brytes ned i kroppen din. Det vi vet er at engangsbruk av hasj kan påvises i urinen i opp til én uke. Siden THC er fettløselig, og lagres i fettvevet, får du en opphopning når du røyker over tid. Det er vanskelig å gi deg et helt sikkert svar på spørsmålet ditt om når du kan forvente negativ prøve på THC, men vil tro du har rene prøver etter 2-3 uker. Altså, om dine prøver ikke allerede er negative, så er det de om få dager.