Tvungen avholdenhet

Jeg er en jente på 18 som for noen få måneder siden gikk gjennom en ervervet hjerneskade. Som følge av dette har jeg blitt anbefalt av samtlige leger å ikke drikke eller bruke rusmidler på minst 2 år, på grunn av høyere risiko for utvikling av epilepsi og endret atferd som høyere aggresjon dersom man bruker rusmidler. Tidligere har jeg drukket omtrent 2 flasker vin i uka, og alkohol har vært en stor del av mitt sosiale liv, som for mange norske ungdommer. Jeg er redd for at jeg etterhvert skal falle for fristelser, og jeg er redd for at folk ikke skal forstå mitt valg om å være avholds. Hvordan kan jeg være avholds i en lengre periode?

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er vanskelig, alkohol er ikke lett å unngå i sosiale sammenhenger i vårt samfunn. Dessverre er det ikke lett for oss å fortelle deg konkret hva du skal gjøre for å holde deg rusfri, men vi kan forsøke å gi deg noen tips:
•  Først og fremst skal du tenke på at du har en veldig god grunn til å ikke drikke! Epilepsi er ikke noe du ønsker å få, og to år er ikke så lenge sammenlinet med resten av livet.
• Allier deg med én eller flere venner som heller ikke skal drikke. Det er lettere å motstå fristeler hvis dere er flere.
• Når du er ute: dans, eller gå rundt og snakk med forskjellige folk. Det er viktig at det at du holder deg unna alkohol ikke fører til at du isolerer deg selv og holder deg utenfor.
• Sørg for å ha din egen drikke i hånden – en brus eller juice – så er sjansen mindre for at du blir tilbudt alkohol. Om du er ute, kjøp noe å drikke, selv om det ikke er alkohol. Bare det å ha noe å sippe til, kan gjøre det litt lettere og at du føler deg mindre utenfor.
• Dersom du synes det blir veldig vanskelig, kan du kanskje oppsøke miljøer hvor det drikkes mindre, og få nye venner der. Noen aktiviteter er heller ikke særlige forenlige med alkohol, kanskje du kan benytte denne perioden til å utforske nye interesser?
• Det finnes dessuten organisasjoner for unge som ikke drikker. Kanskje du kan ta kontakt med en av disse?
Vi ønsker deg lykke til og håper du kommer deg gjennom disse to årene!