Paralgin forte og sobril, når kjøre bil

Hei, tok 7,5 mg sobril i går kveld kl 23, tok en paralgin forte kl 19 i går kveld. Tok en paralgin forte kl 15 i dag og det blir enten 7,5 mg sobril til kvelden eller paralgin forte kl 23 i kveld. Kan jeg kjøre bil etter kl 12 i morgen? Hvis jeg dropper sobrilen og tar paralginen eller omvendt.

Mann, 43 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dersom du ikke bruker disse medikamentene regelmessig som foreskrevet ifra lege, og har gjort dette sammenhengende i en periode frem til nå, er det følgende veiledende tidsrammer du må forholde deg til:
Paralgin forte: etter et engangsinntak bør du vente minimum 5-10 timer etter inntak før du kjører bil; ved en dobbel dose, vent minimum 7-12 timer.
Sobril: etter et engangsinntak à 10 mg. bør du vente minimum 5-12 timer etter inntak før du kjører bil; ved en dobbel dose, vent minimum 10-35 timer.
Husk altså at disse tallene kun er veiledende; individuelle variasjoner forekommer, og det lønner seg å være på den sikre siden. Dersom du føler deg påvirket; la bilen stå. Du kan lese mer om regelverket omkring førerkort og legemidler på FHI sine hjemmesider.