paracet

Hei, ikke meningen å «plage» dere med noe jeg håper er ufarlig spørsmål.
Men har tannpine, og tatt 5 paracet i dag, hvor mange kan man ta, før det evnt er farlig?

Mann, 37 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Felleskatalogen skriver følgende om anbefalt dosering av Paracet:
Voksne og barn >40 kg (12 år): 1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet.
Det vil si at du kan ta inntil seks Paracet (à 500 mg) i døgnet uten å overstige anbefalt dosering, sett at dette inntaket fordeles jevnt utover dagen. Et noe høyere inntak enn dette er sjelden livstruende, men ettersom paracetamol kan virke svært belastende for leveren, frarådes dette.
Fint at du tok kontakt med oss. Men, vi vil også informere om at behandlingstiden på denne spørresiden er opptil en uke. Har du spørsmål om medisiner som krever raskt svar, bør du heller kontakte lege, legevakt eller apotek.