Ønsker å hjelpe en venninne med rusproblemer.

Hei!
Jeg har nylig fått vite at en venninne misbruker rus. Jeg visste fra før at hun har drukket en del alkohol, og misbrukt denne rusen ved å drikke seg overstadig. En venninne av henne som vi begge jobber sammen med henvedte seg til meg for å høre om vi på noen måte kunne hjelpe venninnen vår med å komme seg gjennom denne rusproblematikken. Hun har visstnok for vane å drikke seg full på fest og dermed bli med fremmede menn hjem som hun har fått høre har narkotiske stoffer. Hun har ved flere tilfeller byttet narkotika mot sex.
Vi ønsker å hjelpe henne, men vet ikke hvordan vi skal gå fram. Venninnen vår er ikke i fast jobb, har droppet ut av studier og har en trøblete familiebakgrunn. Søsteren hennes døde av overdose for 4 år siden.
Slik det er nå kaster hun vekk livet sitt, og hun har satt seg fast i en vondt mønster.
Kvinne, 30 år fra

RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om venninnen deres ikke har det så bra. Det kommer ikke frem i det du skriver om noen av dere har snakket med venninnen deres og hørt på hva hun sier om sin egen situasjon, og om hun vil ha hjelp. Om dette ikke har blitt gjort, anbefaler vi dere å gjøre det. Hva som kommer ut av den samtalen, har betydning for hvordan dere skal forholde dere til henne og hennes situasjon fremover.
Om hun nekter for at hun har problemer, eller sier hun ikke ønsker å endre på noe/få hjelp, er det dessverre ikke så mye dere får gjort med det. Det er slik at det er vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp.
Om hun ikke ønsker hjelp, kan dere fortsette å snakke med henne og oppfordre henne til å ta tak i problemene og komme seg til fastlegen som kan henvise henne videre til riktig behandling. Men det er viktig at dere ikke blir helt oppslukt av dette slik at det går på bekostning av deres egen helse.
Om hun ønsker hjelp, kan dere være gode støttespillere på veien. Eksempler på dette er å følge henne til legetimer, NAV eller lignende, finne på rusfrie aktiviteter med henne, og rett og slett være en venn. Men husk at dere ikke skal være psykologer eller terapeuter, det får helsetjenestene ta seg av.