Narkotika

Hei! Jeg røyket hasj i helgen og det er andre gang jeg prøver det. Skal ha en helsetest om 1 og en halv måned og lurer derfor på hvis jeg må avlegge enten blodprøve eller urinprøve om det blir påvist positiv?

Mann, 19 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Hvis du har brukt cannabis to (eller noen få) ganger, kan det påvises i  en drøy uke, mer eller mindre. Hvis du ikke røyker noe mer i de seks ukene til testen, er det sikkert at det ikke vises. Du sier ikke noe om hva slags test dette er. Hvis det er en vanlig sjekk av helsen din, tester de deg ikke for narkotika. Hvis du skal testes for narkotika, skal du få informasjon om det på forhånd, både om hva de skal teste og hvorfor.