Min mor og piller

Jeg har vokst opp med ei mor som har vært pilleknasker i alle år.. pga en «ulykke» som hun selv var skyld i.. pga mannen hennes syns hun burde finne seg en jobb så fant hun ut at hun skulle hoppe fremfor første bil som kom.. så hun kunne bruke det som en unnskyldnigning «Ooo stakkars meg, jeg er en skadet fugl, gi meg mere piller, slik at jeg blir ett vrak og slipper å jobbe..» hun har nettopp hatt ett «hjerneslag»,.. noe jeg egentlig ikke tror på.. hun gjør det bare for å få mer medlidenhet fra folk her.. pga buhu stakkars henne som det er SÅ mye synd i.. hun har knaska piller hele livet og hele mitt liv.. hun begynte med alkohol rundt 17års alder.. [innlegget er forkortet for å ivareta anonymitet, red.] .såe i 1992 så forlanga hun «endelig» skillsmisse pga mannen hennes hadde forlanget det at han skulle være med til legen pga hun fikk så mange glass med piller.. husker ennå hun kunne ta en neve med piller og så gå å legge seg på sofaen.. er snakk om at hun spiste godt å vel 36 paralgin forte i døgnet.. og 10-15 valium.. og rohypnol var jo ekstra etter traktet…
Men mitt spørsmål er jo..
Hvor mye lit skal man vise en pille narkoman som er godt å vel 3 og 1/2 ti-år på bærtur. Ikke har hun fått noe utdannelse og ikke har hun orket å jobbe fordi sofaen var hennes beste venn 🙂
Det går vel ikkr ann å stole på henne siden hun ikke er helt seg selv..?
Og har heller aldri vært seg selv heller..?

Kvinne, 32 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
På bakgrunn av det du skriver, skjønner vi godt at du lurer på om du kan stole på moren din . Dessverre kan ikke vi gi deg noe godt svar på det, alle personer er forskjellige – også de som spiser mye piller. Vi forstår at dette kan være noe du går rundt og tenker mye på, og kanskje har du behov for å bearbeide alle disse tankene. I så fall vil vi anbefale veiledningssenteret for pårørende. De har god kompetanse på pårørendeproblematikk, og de har stor forståelse for hvor vanskelig det kan være. De har kontorer i alle landsdeler og tilbudet er gratis.