Hvor lang tid etter MDMA før alt går tilbake til normalt?

Hei,
Jeg tok MDMA for akkurat en uke siden i dag. Jeg tok 2×0.15g på fredag fordelt på 5 timer og 4x015g lørdag fordelt på ca 10 timer. Jeg har aldri tatt dette før.
Søndag følte jeg meg ganske sliten, men natt til mandag fikk jeg plutselig helt angst å begynte å grine og klarte ikke å kontrollere meg. Dette resulterte i veldig dårlig søvn.
Tirsdag var den værste dagen, jeg ble deprimert, ukontrollert grining, til dels synsforstyrrelser, tics eller en slags gnist i hele kroppen.
Fra onsdag til i dag har det vært mye av det samme, men det kommer å går i perioder og jeg føler meg plutselig trist, så føler jeg meg ok ingen. Jeg sliter fortsatt med svimmelhet, klarer ikke å fokusere, klarer ikke jobbe (jeg jobber mye og det er viktig for meg). Jeg klarer heller ikke å være alene uten at jeg jeg blir trist. Noe som vanligvis ikke er noe problem i det hele tatt.
Hvor lenge kommer dette til å vare? Hva kan jeg gjøre for at jeg skal gå tilbake til normalt? Jeg klarer ikke gjøre noe mens jeg føler meg slik, og jeg klarer ikke vente på at jeg skal få livet mitt tilbake. Jeg føler at jeg ikke har noe kontroll. Jeg har allerede ringt legen min for en time om 1 uke.
Tusen takk for svar.

Mann, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hei
Det du beskriver er en ganske «typisk» nedtur på MDMA. Ved bruk av MDMA skiller kroppen ut store deler av serotoninlagrene, noe som fører til at du får et underskudd av serotonin etter bruk. I tillegg blir serotoninreseptorene overbelastet og midlertidig deaktivert. Dette er årsakene til at du føler deg nedstemt og får angstfølelse.
Hvor lang tid det tar før «systemet» er i balanse igjen varierer en del fra person til person, og fra gang til gang.  Noen kan føle seg helt normale igjen 24-48 timer etter inntak, for andre kan det ta en ukes tid. Etter en vanlig dose kan det ta ca. 3-4 uker før serotoninnivået er slik det var før bruk, men som regel vil det ikke være noen merkbare effekter etter 2-8 dager. Det vil si at du burde være over det verste nå, men det er absolutt greit å få snakket med lege dersom du ikke føler deg bedre etterhvert.
Vi kjenner ikke til at det er noe du kan gjøre for å komme deg gjennom denne perioden raskere. Når det gjelder angstfølelse kan det hjelpe å være bevisst på at dette går over, og at du forsøker å slappe av så godt du klarer.