mamma

hei! en god stund no så har mamma klaget over lite søvn. vi andre har også merket at hun ikke har såvet så godt. vi har prøvd å si at hun må sove , men har ikke hørt på oss for i de sidte dagene.
alt dette begynte for ca 3 uker siden, og mamma har så og ikke si fått sove på disse tre ukene. d som skremmer meg er at hun har gått rundt og sett fullstendig nyruset ut! mamma er en tidligere rusmisbruker, men har vært rein i 7-8 år. tingen er at de gangene hun har sovet, så har hun fortsatt holdt på å sovne stående. hun ser helt ruset ut, men bare sier at hun blir sånn pga subiteksen hun går på. og at hun i tilleg har skadet armen sin så grådig, og at d er derfor hun er sånn. men eg tror ikke på henne. det er veldig ubehagelig å se henne som dette, og eg vil at hun skal få hjelp, om d bare er at hun trenger å sove, eller om hun har begynt å ruse seg igjen. eg lurte på om dere kunne si om hun er ruset eller ikke? eg kan forklare i dybden hvordan hun er:
1. hun sovner uansett hvor hun er. setter hun seg ned i en middag hos en venn, sovner hun (eller dupper)
2. hun er veldig stresset for ting som ikke er normalt å stresse for. spm f.eks. at klærene ikke er blitt brettet før hun legger seg…så hun er gjerne oppe i 2 timer for å brette klær i steden for å sove.(hun dupper så mye at det tar så lang tid.
3. kan være på badet i flere timer uten å komme ut hver dag.
4. blir veldig sint! ekstremt sint hele tiden…
5.hun er veldig sløv, leppene klarer ikke å bevege seg like for som hun vil snakke.
6. hun kan ikke lukke øynene eller sette seg ned, for da blir hun ekstra sløv og holder på å sovne.
ut i fra disse beskrivelsene…er d bare det at hun ikke har fått sove ordentlig om nettene, ller har hun begynt å ruse seg på noe igjen? og i såfall hvilket stoff? synt d virker rart at hun fortsatt e så sløv etter at hun faktisk har sovet..

Kvinne, 15 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
De symptomene du beskriver kan komme av rusbruk, eller det kan være at moren din får for stor dose med Subutex. Uansett er ikke dette noen normal måte å være på, og hun bør ta det opp med lege. Om det viser seg at det eneste moren din sliter med er søvnmangel kan lege hjelpe også med det.
Hvis det er slik at moren din ikke vil snakke med legen sin om dette, tenker vi at du bør snakke med noen voksne du stoler på om denne situasjonen. Det er ikke riktig at du skal gå rundt å bekymre deg for moren din, hun trenger hjelp fra profesjonelle som vet hva de bør gjøre. Hvis du synes det er vanskelig å fortelle noen om dette kan du kanskje vise dem denne teksten? Eller du kan ringe / chatte med oss, vi har åpent hver dag 11-19 (chat 11-17) i hele sommerferien.