Klikker i fylla

Jeg hadde en episode i helga hvor jeg var ute med venner. Vi dro til byen og møtte kjentfolk. Jeg hadde drukket ekstremt mye så promillen var ganske høy. Det som skjedde var at jeg møtte ei jeg ikke liker i det hele tatt, som fikk meg til å holde på å klikke. Jeg prøvde å trekke meg unna, men hun sa hele tiden «slå meg da, slå meg da, slå meg da»
Det endte med at jeg prøvde heller å stikke av, men hun fulgte etter og dro med seg oppmerksomhet, altså tok med seg folk for å prøve å roe med ned. jeg er en person som trenger alenetid for å roe meg ned. Det fikk jeg ikke som endte med værre. Politiet kom og ting ble værre. Jeg fikk skjøss hjem og mamma og pappa prøvde å blande seg, jeg ville fortsatt ha alenetid, noe jeg ikke fikk. Så derfor så klikket jeg på foreldrene mine også.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. På grunn av hun som fikk alt styret i byen, tørr jeg ikke å forlate hjemmet mitt føler jeg, fordi hun har satt ett stort rykte på meg, som jeg allerede hører. Jeg har ikke gjort henne noe, jeg prøvde å trekke meg unna, men det som det går rykter om nå er at jeg prøvde å banke henne, men vennene hennes og politiet unngikk det.. Noe som ikke er sant fordi jeg husker hele situasjonen.
Hva syns du/dere jeg bør gjøre?
Kvinne, 17 år fra

RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en komplisert situasjon, der begge parter står sterkt på sitt. Dessverre er det vanskelig for oss å si konkret hva du bør gjøre videre, da dette nok først og fremst er et problem mellom deg og hun du havnet i krangel med, og ikke egentlig et rusproblem. Vi har full forståelse av at ting kan gå litt over styr noen ganger, og at dette kan forverres når du ikke får den alenetiden du egentlig behøver for å roe deg ned. Denne typen situasjoner har en tendens til å eskalere raskt i alkholrus, og tanker og følelser kan bli sterkere påtrengende og mer overveldende enn ellers. Dette er nok noe dine venner er fullt klar over også. Men forhåpentligvis vil situasjonen roe seg ned over de neste dagene, og ideelt sett bør dere to ha en rolig samtale der dere snakker ut og skværer opp. Dersom dere går på samme skole, kan dere f.eks. ta en slik samtale hos skolens rådgiver. Det viktigste er at dere får skværet opp før det hele får utvikle seg til å bli et enda større problem for dere. Du bør også ha en slik samtale med dine foreldre, der du forklarer situasjonen så åpent og ærlig som mulig. Forhåpentligvis vil de ha god forståelse for at du reagerte slik du gjorde.
Utover dette vil vi oppfordre deg til å begrense alkoholinntaket i fremtiden, slik at du kan unngå at slike situasjoner gjentar seg, og at du kan kontrollere temperamentet litt bedre. Tips for å ikke bli så full inkluderer: hold deg til drikke med en lav volumprosent alkohol; drikk i et sakte/jevnt tempo; spis godt på forhånd; drikk noe alkoholfritt mellom hver alkoholenhet. Det kan også være lurt å informere vennene dine på forhånd om at du ikke ønsker å bli så veldig full, slik at de ikke tilbyr deg mer drikke enn hva du egentlig vil ha.
Dersom du har vanskeligheter med å håndtere din aggresjon, og/eller dersom du har mange vanskelige tanker og følelser som ligger til grunn for dette, kan det hende at du vil ha nytte av å snakke med en psykolog om hvordan du har det. Du kan også kontakte helsesøster på skolen om dette.