Kjenner ei som røyker marijuana ..

Hei,
Jeg kjenner ei på 17 år som røyker marijuana. Jeg er selv veldig imot narkotika og syntes ikke dette er greit. Det verste er allikevel at hun oppfordrer andre til å prøve og argumenterer veldig for at marijuana bør være lovlig.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dette mener jeg personlig noen bør ta tak i. Hva skal jeg gjøre?
Hilsen anonym venninne

Kvinne, 16 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Du beskriver et vanskelig og komplisert problem. Du har en venninne som ruser seg, og som også oppfordrer andre til å ruse seg. Vi er enige i at det ikke er ok av henne å forsøke å få andre til å begynne med det. Det bør være et valg andre tar, og ikke et valg de blir presset til. At hun mener det bør være lovlig, har hun rett til å mene. Folk har lov til å mene det de vil.
Av og til vokser venner fra hverandre, noen ganger fordi en av dem gjør ting den andre ikke aksepterer. Om du ikke aksepterer at vennen din ruser seg, kan du forsøke å si i fra om dette. Du kan også si noe om at det ikke er noe ok at hun forsøker å få med seg andre på det.
Om du ikke lenger ønsker å være venn med vedkommende, har du rett til  å bestemme det. Men det er fint om du forklarer vennen din hvorfor, slik at du gir muligheten til å forstå hvorfor du trekker deg unna.
Det viktigste er at du står for dine valg, og at vennen din får stå for sine. Og om det er slik at det er snakk om rusproblemer, er det viktig at noen voksne som har ansvar for vennen din eller har myndighet til å gjøre noe, får beskjed. Da kan du snakke med foreldre, lærere eller andre som jobber på skolen, eller en helsestasjon for ungdom.