Hvorfor tåler jeg ingen medikamenter?

Hei, jeg lurte på hvorfor jeg får uheldige bivirkninger av «alle » medikamenter jeg har prøvd:
– En hel paralgin forte får meg til å kaste opp og bli hel ruset. En halv blir jeg helt sløv av, går nesten i bakken. (Forsøkt mot rygg og tannsmerter)
– Fikk morfin sprøyte (petidin) mot smerter på sykehus, kastet opp og ble fullstendig sløv i mange timer. Ikke i stand til å gå.
– En halv sobril (forsøkt mot flyskrekk) gir enda mer angst, svimler for øynene og blir lam i armer og ben.
– en halv Paracet gir meg god smertelindring
-vallergan gir hangover i to-tre dager (forsøkt mot søvn)
– epidural (fødsel) i «liten» dose lammet meg fra livet og ned – lenge. Måtte sitte i rullestol etter fødsel.
– tannlegebesøvelse (citanest) satt i i over er døgn uten å kjenne munnen.
Har fått total legemiddelskrekk etter disse reaksjonene. Nå må jeg inn til operasjon snart og lurer rett og slett på om det kan være farlig for meg, siden jeg reagerer så voldsomt. Kan jeg testes på forhånd mot medikamenter og hvor mye jeg tåler? Hva kan årsaken være til at jeg reagerer slik?

Kvinne, 36 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette spørsmålet må du nesten stille til din fastlege. Vi er ikke helsepersonell og kan derfor ikke vurdere hvorfor du er spesielt sensitiv ovenfor enkelte legemidler. Men på generelt grunnlag kan vi kommentere noe av det du skriver: Det er vanlig å bli kvalm av morfin, og det er vanlig å oppleve hangover av enkelte medikamenter, slik som Vallergan. Å føle seg svimmel og slapp i muskler/kropp, er ganske vanlig når man tar beroligende slik som Sobril.  Så det kan være ok å vite at mye av det du beskriver høres ut som normale virkninger/bivirkninger av nevnte medikamenter.