Hei.
Jeg har slitt lenge med psykiske problemer, og det siste året har jeg havnet på helt feil spor. Det begynte hovedsakelig med weed/hasj, eskalerte til piller og nå tar jeg hva enn jeg kommer over: Kokain, benzo, smertestillende, heroin, MDMA og fortsatt mye weed. Hver dag, mange ganger om dagen. I det siste har jeg våknet om natten og stått opp bare for å ruse meg, for så å legge meg igjen.
Jeg må snu, men klarer ikke på grunn av de psykiske problemene. Det blir en ond sirkel, fordi behandlingen jeg får for psyken får minimal effekt med blodet fullt av rusmidler. Jeg får ikke spesialisert behandling for rusproblemer utover psykolog og ufrivillig avrusning i korte perioder når jeg er tvangsinnlagt. Motivasjonen for avrusning er veldig varierende og jeg er nesten helt sikker for at jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre.
Spørsmålene mine til dere er:
Utifra den informasjonen jeg har gitt nå, vurderer dere at det dreier seg om rusMISBRUK/avhengighet?
Hvordan skal jeg klare å begynne nedtrapping når jeg ikke eier selvkontroll?
Hvordan kan jeg gå frem nå, når jeg er reellt usikker på egen mestringsevne? Det er jo unødvendig å søke hjelp hvis jeg ombestemmer meg minuttet etterpå.
Jeg er desperat og livredd. Min egen motivasjon er omtrent ikke-eksisterende det meste av tiden fordi livet føles uutholdelig, sånn har det vært lenge før rusen kom. Ingen andre kan redde meg hvis jeg ikke vil selv, og jeg er så redd for at jeg aldri kommer til å klare det. Dette går helt feil vei.
Takk på forhånd!

Kvinne, 23 år fra Akershus


RUStelefonen svarer:

Du beskriver en kompleks situasjon, og her er det flere problemstillinger på én gang. Vi skal forsøke å ta det i tur og orden.

Hvorvidt ditt bruksmønster kan kalles misbruk eller avhengighet, er nok ikke det mest sentrale problemet her. Dersom du inntar slike rusmidler flere ganger daglig, og du gjentar dette mønsteret imot din bedre viten (og vilje?), kan det nok tenkes at du vil kunne kalles avhengig. Langt mer viktig er nok likevel spørsmålene: Hvordan skal jeg klare å begynne nedtrapping når jeg ikke eier selvkontroll?, og Hvordan kan jeg gå frem nå, når jeg er reellt usikker på egen mestringsevne?.

For å gjøre én ting klart: for å gjennomføre avrusning/nedtrapping med håp om suksess, er det av avgjørende betydning at du er motivert for denne oppgaven. Rett og slett. Derfor vil vi skrive litt om motivasjon og mestringsevne først, før vi går videre med mulige strategier for å oppnå en rusfri hverdag.

Det ville være interessant å vite hvorfor du ikke får spesialisert behandling for rusproblemer, og å vite hvorvidt du er åpen om din rusbruk ovenfor psykologen. Dersom du ikke er dette, anbefaler vi at du er mest mulig åpen og oppriktig ved neste møte. En viktig nøkkel til å finne motivasjon og viljestyrke er å alliere seg med noen i denne prosessen, slik at du i minst mulig grad føler at du står alene. Dette kan også bidra til å begrense muligheten for at du «ombestemmer deg minuttet etterpå». Tenk: hvilke fordeler finnes det ved å fortsette å ruse seg? Hvilke fordeler finnes det ved å slutte å ruse seg? Vi kan ikke bestemme hva du skal tenke om dette, men objektivt sett er det langt flere fordeler ved en rusfri hverdag enn en hverdag preget av rusbruk. Hvilke fordeler dette dreier seg om, er det kun du selv som kan komme fram til. Men de finnes. Tenk grundig over dette, når du leter etter hvor du kan finne motivasjon. Dessuten, ved å gå løs på en krevende oppgave for deretter å mestre den, vil dette være noe som bygger selvtillit og karakter for din egen del. Dette er en god egenskap å ta med seg videre i et rusfritt liv.

En annen mulig motivator er nettopp det du sier om dine psykiske utfordringer; at dersom du skal kunne bearbeide disse, forutsetter det at du kan være mest mulig tilstede, og at du tenker mest mulig klart. Husk at livet vil fortsette å gå i onde sirkler dersom du ikke tar tak og begynner et sted. Da er det viktig at du bruker hjelpeapparaet, som du allerede er innunder, til din fordel. Er det mulig for deg å få på plass en spesialisert rusbehandling? I så fall anbefaler vi at du oppsøker dette.

Dersom du likevel er fast bestemt på at du skal gjennomføre nedtrapping helt på egenhånd, kan det være lønnsomt at du skriver opp en helt konkret plan for hvordan du skal trappe ned, og følger denne helt konsekvent og slavisk. Dersom du har noen helt konkrete og håndfaste rammer å forholde deg til, vil dette oftest være enklere å følge enn en vag plan om at du skal trappe ned på en eller måte en eller annen gang i fremtiden. Skriv opp helt konkret hvor mye/lite du skal innta dag for dag de nærmeste ukene, hvor du legger inn gradvise trinn ned i dosering, i et tempo som du reellt tror at du vil klare å gjennomføre uten voldsomme abstinenser. Dette er riktignok også noe som forutsetter både motivasjon og viljestyrke fra din side, både for å iverksette og å gjennomføre. Også her vil du ha stor nytte av å alliere deg med noen – psykologen, andre profesjonelle, venner, familie osv.; ikke kun pga. selve nedtrappingen, men også for å finne støtten du trenger slik at du kan unngå tilbakefall. Dersom dette av ulike grunner ikke skulle fungere for deg, er du simpelthen nødt til å oppsøke spesialisert rusbehandling.

For øvrig er du velkommen til å kontakte oss på tlf. 08588 for en utdypende samtale om dette (åpent hver dag 11-19, tirsdag og onsdag 10-19). Lykke til videre!