Hvordan hjelpe en rusmissbruker

Hei , jeg har en god venn som har etter ulke netturer fått problemer med alkohol og antidepressiva, ofte i kombinasjon, og ønsker å lære hvordan jeg kan gå frem for å hjelpe på en bedre måte.
Hele historien er lang, men bakgrunnen er satt i ungdomsår med inntak av alkohol og festing. Noe som gikk greit da dette gikk over etter helgas slutt. Senere utviklet han angst som førte til bruken av antidepressive medikamenter. En angst som fremmer tanker om usikkerhet, hypokonder, og en følelse av åndenød og i ekstra vanskelige situasjoner en frykt for å dø. Nå derimot etter ulike nedturer, som arbeidsløshet, har situasjonen ført til at han er mye alene med seg selv og tanker som ofte er preget av angst. For å få bukt me de tankene som er i hodet har alokhol vert en utvei som har «hjulpet» i vanskelige tider, men på en annen side gjort det mye verre dagene etter og ikke minst å fungere i en vanlig sosial situasjon eller komme i arbeid.
Han har etter mye selv stått frem selv og sagt at han trenger hjelp, men det er her det blir vanskelig for en ingeniør. Jeg har ingen erfaring eller kunnskap om hva som burde gjøres og hvordan å gå frem for at han kan få den hjelpen han trenger?
Mvh

Mann, 29 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du selv ser dine egne begrensninger for hva du kan gjøre for å hjelpe han. Det er ikke din oppgave å få han rusfri, og du kan ikke ta på deg oppgaver helsevesenet skal tilby. Du er en person som bryr seg, og det er det venner skal gjøre.
Om han har de problemene du beskriver, bør han kunne få hjelp. Det han må gjøre da, er å dra til legen sin slik at legen kan henvise han videre til riktig behandling. Om du vil hjelpe han med dette, kan du for eksempel tilby han å kjøre han dit eller å bli med inn til legen om han synes det er vanskelig å gå selv.
Her kan du lese mer om hvordan en kan få hjelp for sine rusproblemer.