Hjelp meg, vær så snill!

Hei.
Kan dere hjelpe og anbefale meg hva jeg kan gjøre mot min rusavhengighet (stort sett alkoholproblem)? Jeg søkte i fjor om å bli innlagt til avrusning, noe jeg fikk. Men deretter ble det vanskelig for meg, så jeg skrev meg ut. Nå føler jeg igjen at livet mitt går bare til helvete. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre selv om jeg går til en bra psykolog på (anonymisert, red.) DPS. Hjelp meg, vær så snill!!!
Dere kan sende meg deres anbefaling og tips til min e-post: (anonymisert, red.). Vær så snill!!!

Mann, 44 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det er fint at du er innstilt på å gjøre noe med din rusavhengighet. Det er ofte en forutsetning for å lykkes. Vi vet ikke så mye om deg så vi svarer litt på generelt grunnlag.
Her er noen tips som kan være nyttige:
• Bestem deg for et tidspunkt du vil slutte/reduseres forbruket ditt
• Kartlegg hvem du har rundt deg, og bruk de ressursene. Det kan være venner, familie, hjelpeapparat osv.
• Forsøk å begrense inntaket ditt så langt det lar seg gjøre.
• Planlegg dagene dine godt, spesielt de tidene hvor du er vant til å bruke mer rus, for eksempel helger, høyttider osv.
• Kvitt deg med rusmidler i hjemmet, forsøk å unngå steder der det drikkes mye/benyttes mye rusmidler
På våre hjemmesider finner du blant annet en artikkel om hvordan få hjelp. Den kan du lese her.
Det finnes også selvhjelpsgrupper, som Anonyme Alkoholikere (AA) eller Anonyme Narkomane (NA). Der kan du møte likesinnede og dele om det du måtte ønske og har behov for. En oversikt over møter finner du her. Det kan være et godt alternativ eller supplement til behandling i helsevesenet. Helsedirektoratet har laget et hefte om selvhjelp som du finner her.
Vi anbefaler deg til slutt å snakke med din psykolog på DPS. H*n kjenner deg kanskje bedre enn det vi gjør, og kan komme med noen innspill til hvordan du skal søke hjelp, samt henvise deg til for eksempel avgiftning og/eller videre døgnbehandling, hvis det er behovet. Bruk den kontakten du har der.
RUStelefonen er en anonym tjeneste, så vi har derfor dessverre ingen mulighet for å sende tips/anbefalinger til privatpersoner. Du kan ringe oss på 08588 hvis du trenger noen å snakke med om rus. Vi har åpent hver dag fra 11-19, og du kan også chatte med oss via vår hjemmeside.
Vi ønsker deg lykke til og håper du klarer å få gjort noe med avhengigheten din, slik du selv ønsker.