HJELP

Hei! Min kjæreste er heroin-avhengig, og i en dårlig fase nå. Han vil slutte, men klarer ikke tenke det når abstinenesene kommer. Jeg vil gjerne legge han inn et sted, men vet ikke hva jeg kan si eller gjøre for å få det til å skje? Trenger hjelp før han dør.

Kvinne, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du beskriver en situasjon som er vanskelig og utfordrende. Hvis det er slik at kjæresten din over tid har brukt heroin daglig vil han nok få en del ubehagelige abstinenser når han prøver å slutte. Det er ikke uvanlig at motivasjonen for å slutte forsvinner når abstinenensene dukker opp. Men det er viktig at han er klar over at de vanligste fysiske abstinenssymptomene (influensaliknende følelse av ubehag, muskelverk, frysninger, kvalme/oppkast og diare) ikke varer så lenge. De fysiske abstinensene vil antakelig være over etter 3-4 dager, eller i alle fall etter uke.
Men i tillegg kommer de psykiske abstinensene, som uro, rastløshet, nedstemthet, søvnproblemer og angstfølelse, som vil kunne vare lengre. Abstinensplagene blir mildere hvis kjæresten din gradvis trapper seg ned på heroin i steden for å bråslutte. Fordi abstinensene kan være meget plagsomme kan det være lurt å søke seg inn på avrusning på sykehus. Det kan gjøres via lege eller ruskonsulent på NAV.
Mange synes også at den psykiske nedturen er vanskelig, og trenger god hjelp og støtte i denne perioden. Noen har god nytte av å gå til faste samtaler hos terapeut i denne vanskelige tiden (eksempelvis på en ruspoliklinikk) – dette er også noe som lege kan henvise til.
Det er ofte krevende å være pårørende til noen som har et rusproblem. Det er derfor viktig at du tar være på deg selv. Opplever du at belastningen blir for stor bør du søke hjelp. Du kan for eksempel ta kontakt med N.K.S. Veiledningssenter for pårørende. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 08588 ( alle dager 11-19 , langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat ( hverdager 11-17 , langåpent tirsdag og onsdag 10 -17).