Hei! Jeg er en mann på 20 år som skal i millitæret om 1mnd

Hei! Jeg skal inn i millitæret om nøyaktig 1 mnd. Og jeg har røyket en del Cannabis opp igjennom årene, Går det ann og bli clean før jeg skal inn i millitæret selvom jeg har røyket kanskje 4-5 joints i uken fram til nå? Eller er det fysisk umulig? Hadde satt pris på en godt svar 🙂 Ung mann i usikkerheten

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom du slutter å røyke cannabis i dag, er det fysisk mulig at du avlegger rene prøver om en måneds tid. Det er likevel ingen garanti for dette – men jo før du slutter, desto større er dine sjanser. Et engangsinntak vil normalt kunne spores i opptil en uke, men et regelmessig, høyt forbruk vil normalt kunne spores 4-6 uker etter siste inntak; noen ganger lengre enn dette, noen ganger kortere. Hvis du har røkt 4-5 jointer i uken i flere år vipper du nok litt mot det øvre sjiktet av denne skalaen, men her er det mange individuelle variabler som spiller en rolle. Det er nok ingenting du kan gjøre for å få stoffet raskere ut av kroppen annet enn å ta tiden til hjelp; og som du sikkert skjønner er du litt i gråsonen her, og kan i prinsippet vippe begge veier på prøven om en måned. Så, dersom du skal ha noe som helst håp om å kunne vippe den «rette» veien, forutsetter altså dette at du avslutter cannabisrøykingen så raskt som mulig.