Hei!
Er det noen sanksjoner for å BRUKE HASJ?
Jeg har røyka hasj noen ganger og det er noe jeg virkelig nyter og slapper av med, jeg kan sammenligne min hasjbruk med hvordan andre tar seg et glass hvitvin til en gresk salat. Eller med hvordan noen tar seg et glass rødvin mens til ligger på sjeselongen og leser Anne B. Ragde.
Da jeg sa det til min søster fikk jeg ikke den reaksjonen jeg hadde forventa. Fordi hun kun ser og føler på ordet RUS, forsøker hun å presse meg til å fortelle dette hun føler seg så ansvarlig ovenfor, til våre foreldre. Problemet er at foreldra mine er like trangsynte som min søster, og jeg er rett og slett redd for at det kommer til å bli et stort problem at jeg ikke er anti-hasj. Jeg er ikke redd for at de skal slutte å elske meg, men jeg frykter at det kan gjøre kommunikasjonen oss i mellom dårligere, slik den nå har blitt mellom min søster og meg.
Dette er egentlig ikke et spørsmål. Men en pekepinn på hvor mye hasj-shaming det er i dagens samfunn.
Takk for innspill.
Hilsen (NN)

Mann, 26 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Din beskrivelse viser det vi allerede vet, nemlig at bruk av illegale rusmidler fører til bekymring hos brukerens pårørende. Du kan nok forvente at både dine foreldre og flere andre i lokalsamfunnet vil reagere med sinne, bekymring og «stemple» deg som narkoman eller noe liknende. Når folk reagerer slik er det ofte basert på følelser. Folk reagerer ikke hvis de ikke bryr seg. Problemet er at den måten de reagerer på ofte ikke er så veldig nyttig hverken for deg eller dem. De fleste som bruker cannabis får ikke store rusproblemer av det. Men noen får problemer, enten det er cannabisavhengighet, psykiske plager eller andre skader, eller juridiske konsekvenser (man kan straffes for det og hvis noen f.eks. forteller legen din at du bruker det, kan du miste lappen eller få en utsettelse på å ta førerkort). Det vi er opptatt av er å formidle til deg at du bør passe på din egen bruk, at den ikke utvikler seg til et problem for deg. Hvis du ønsker å bruke cannabis som rekreasjon må du jo bare gjøre det. Men vær oppmerksom på at at alt du sier og gjør i en slik forbindelse kan komme tilbake på deg senere (du kan få et rykte, noe på rullebladet, dette med førerkort osv). Derfor er det kanskje like greit å ikke snakke så mye om ev. bruk av dette med familie og andre som vil bekymre seg. Hvis du har behov for å snakke med noen om cannabis, kan du heller kontakte oss. Da blir det nok en mer konstruktiv dialog. Vi legger med ett faktaark om hasj, cannabis, marihuana så kan du jo lese litt mer om det hvis det er interessant.