Grad av avhengighet – Kokain

Min sønn på 23 år har akkurat fortalt at han har misbrukt kokain i en periode over 2 år. Det siste halve året stort sett hver helg og noen ganger midt i uken. Han har opparbeidet seg betydelig gjeld gjennom lån hos venner, familie og ved lån hos kredittkortselskaper. Totalt gjenstår nå ca 50 000.-. Han har over tid forandret seg og viser alle symptomene kokainmisbruk gir. I utgangspunktet er han en flott, ansvarsfull og fornuftig gutt som har alt. Flott familie, et studie han stortrives med, ekstrajobb og mange gode venner. Han elsker å trene. På bakgrunn av misbruket har han flyttet fra samboeren og kjæresten sin som han har hatt i ett år. Han har sluttet å trene, er blitt tynn og sover dårlig. Hvor alvorlig er situasjonen? Han mener selv at han skal klare å komme seg ut av det nå etter å ha fortalt oss foreldre det, sine søsken og et par venner. Vi er selvfølgelig redde og redd for at han skal starte igjen. Han har ikke brukt kokain siden 17. Mai og vi skal til lege for å få hjelp.
Mann, 23 år fra

RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende og komplisert situasjon. Det er vanskelig for oss å svare konkret på hvor alvorlig dette er – men når misbruket har gått langt nok til å gå på bekostning av helsen og en normaltfungerende hverdag, har det blitt et betydelig problem. Likevel er det positivt at han innrømmer dette ovenfor dere, og at han nå vil ha hjelp. For å komme seg ut av et slikt misbruk, er det viktig å alliere seg med noen man stoler på. Det er fullt mulig å vende tilbake til et vanlig liv etter en periode med kokainmisbruk, men dette krever innsats fra hans side. Han virker som en ressurssterk person, og mye ligger til rette for at dette kan gå bra. En legetime vil altså være et naturlig sted å påbegynne en slik prosess, da legen sitter med myndighet til å henvise han til en egnet instans i spesialisthelsetjenesten. Der kan han få den bistanden og oppfølgingen han har behov for.