Førerkortbeslag for bønnerøykere

Vet dere hvordan jeg går i gang for å få tilbake lappen min? Har blitt tvunget i kne av myndighetene som tok lappen min fordi jeg har blitt tatt for hasj flere ganger! Angrer som en hund på at jeg vedtok dette da det gjorde så ekstremt mye vanskeligere å få det tilbake. Jeg har rene urinprøver nå og skal få den tilbake. Jeg fatter ikke at politiet har lov til å gjøre dette, det er kvalmt, de har ikke rett kompetanse til å avgjøre disse tingene, og har ofte personlige agendaer mot vedkomne. Fortell meg gjerne hvordan jeg kjører i gang en rettslig prosess mot dette!
Mann, år fra

RUStelefonen svarer:
Du kan finne informasjon om førerkort og rusmidler i denne artikkelen på vår hjemmesiden.
Her er et utdrag fra Fylkesmannens informasjon om hvordan søke om å få tilbake førerkortet:
Du kan søke om å få tilbake førerkortet
Du kan søke politiet om å få tilbake inndratt førerkort. Førerkortet kan leveres tilbake dersom helsekravene igjen er oppfylt og dette er bekreftet ved legeattest.
Du kan søke om dispensasjon fra helsekravene
Hvis helsekravene ikke er oppfylt, kan du søke Fylkesmannen om dispensasjon. Søknaden må inneholde opplysninger om hvilken førerkortklasse det søkes om, og hvilket behov du har for førerkort.
• Statens vegvesen blankett NA-0202
– Helseattest ved søknad om førerett
– utfylt av deg og fastlegen din
• Legeattest fra relevant spesialist eller spesialistavdeling som gir utfyllende opplysninger om sykdommen din, og som inneholder en klar anbefaling fra spesialisten
• Ved diabetes som behandles med insulin eller blodsukkersenkende medikamenter må du vedlegge Statens vegvesen blankett NA-0202 b – Tilleggsattest om helse for diabetikere
• Ved nedsatt syn uten tegn til sykdom må du vedlegge Statens vegvesen blankett Na-0202 optiker – Optikerattest ved søknad om førerett
Desto bedre søknaden din er dokumentert, desto lettere er det for Fylkesmannen å fatte riktig vedtak og behandle saken din raskt.
Som du selv er inne på, er det ofte krav om å avlegge urinprøver over en lengre periode dersom saken handler om bruk av rusmidler.
Du sier at du ønsker å starte en rettslig prosess mot vedtaket du har fått. Vi vet ikke hvordan du kan gjøre dette. Men vi vet at interesseorganisasjonen Normal planlegger et massesøksmål mot staten som omhandler nettopp inndragelse av førerkort i forbindelse med cannabisbruk. Du kan eventuelt ta kontakt med dem.