Flein Sopp

Livet mitt er litt fukt men vil ikke ha råd om det. Eneste jeg liker i livet er hasj og alkohol. Hørt og lest om flein sopp om at det er til og med mindre skadelig enn alkohol og hash men hva er svaret deres? Vil jeg bli mentalt føkka?

Mann, 16 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hasj, alkohol og fleinsopp er tre veldig ulike rusmidler, og det blir derfor ganske upresist å sammenligne disse direkte opp mot hverandre. Hva som er mest skadelig kommer like mye an på personen som bruker stoffet, og hvordan stoffet brukes, som stoffets egenskaper i seg selv.
For å besvare ditt spørsmål direkte – noen opplever å bli «mentalt føkka» av fleinsopp, andre ikke. Den hallusinogene rusen fra fleinsopp kan oppleves som svært overveldende for enkelte, og det er umulig å forutsi på forhånd om man er i stand til å takle en slik opplevelse. Hva vi kan si, er at du som 16-åring neppe er psykisk forberedt på denne typen rus. Som 16-åring er du fremdeles i utvikling, og dermed i større grad utsatt for eventuelle negative bivirkninger av rusbruk, både på kort og lang sikt. Hallusinogener må behandles med stor respekt, og gir ikke en «lett rus» slik f.eks. alkohol og hasj gir. Denne rusen forutsetter en psykisk og følelsesmessig stabilitet som 16-åringer flest simpelthen ikke har oppnådd ennå.
Videre, når du beskriver livet ditt som «fucked», gir dette en god grunn til å ikke spise fleinsopp nå. Fleinsopp er overhodet ingen «lykkepille», men forsterker og løfter fram tanker og følelser som allerede ligger i deg – tanker og følelser du kanskje ikke engang visste at du hadde – som kan være svært utfordrende å ta tak i, spesielt i en såpass ung alder som den du er i nå. Vi vil altså be deg om i det minste å vente enda noen år før du evt. igjen vurderer å spise fleinsopp – og se an om du fremdeles er interessert når denne tid kommer.
Du kan lese mer om hallusinogener på Folkehelseinstituttets hjemmesider.
Når det gjelder din livssituasjon for øvrig, skal vi respektere ditt ønske om ikke å gi råd omkring dette – du gir uansett ikke nok informasjon om situasjonen til at vi kan gi så mange råd. Men vi synes i det minste det er bekymringsverdig at det eneste du liker i livet er hasj og alkohol. Husk at det alltid finnes hjelp å få, uansett hvor ille det er. Et naturlig sted å begynne er f.eks. å kontakte helsesøster på skolen, eller en helsestasjon for ungdom. Husk at helsepersonell har taushetsplikt.