Ettervirkning av hasj og amfetamin?

Hei!
Var på en fest på fredag, og etter litt over en halv liter vodka så prøvde jeg å røyke hasj for 3 gang (de tidligere gangene hadde lite effekt). Jeg ble sinnssykt dårlig, klarte ikke holde øynene åpne, og lå på badet og spøy. Men så var det en som ga meg noe jeg skulle sniffe inn, for å «føle meg bedre», og jeg visste ikke hva det var, hadde heller ingen kontroll over handlingene mine. Fikk vite etterpå at det var amfetamin. Jeg har aldri rørt dop, annet enn de 3 gangene med hasj. Og nå, søndag kveld, føler jeg meg fortsatt dårlig… Sløv i hodet og kroppen, svimmel, dårlig balanse, osv… Er litt bekymret, trenger jeg å være det?

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så veldig rart at du er dårlig dagen etter en slik påkjenning. Mange opplever at hasj og alkohol er en dårlig kombinasjon, som gjør at man føler seg ekstra ruset/full. Det kan være årsaken til at du spydde. Men samtidig er en halv liter vodka mer enn nok i seg selv til å være farlig, til å bli dårlig og spy, samt bli dårlig dagen etter. Amfetamin kan være farlig, blant annet fordi det er en belastning på hjertet. Høy puls og blodtrykk, samt høyere kroppstemperatur, er andre typiske effekter. Dette øker risikoen for alvorlige reaksjoner som hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser og hjerteinfarkt. I dag, dagen etter, er de akutte farene ved disse rusmidlene over. Men kroppen har fått en påkjenning, og det er ikke rart om du vil føle deg redusert i noen dager.
Du trenger ikke være bekymret for noen akutte plager som følge av dette inntaket i dag. Men det er ok å tenke på om du bør være bekymret for at du drikker såpass mye sprit, og at du blir ukritisk til andre rusmidler når du drikker. Den blandingen du tok på lørdag, kunne vært svært farlig for deg. Det kan være greit å tenke gjennom om du ikke bør drikke så mye og om du bør forsøke å ikke bli så full at du tar slike vurderinger.