Concerta

Jeg tok en concerta 34mg for to timer siden, og har nå en puls på 140-150, jeg tenkte jeg skulle teste av lenge sterk mistanke om ADD, men jeg var skikkelig full, og trøtt. Prøver å såve nå, er dette farlig? er jeg for engstelig? hva bør jeg gjøre?

Mann, 20 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Høy puls er en vanlig bivirkning ved bruk av Concerta, og selv om det er ubehagelig er det vanligvis ikke farlig. Det at du er engstelig kan være med på at pulsen øker ytterligere. Virkningen av å blande alkohol og Concerta kan variere fra person til person. Hvis du ikke føler deg bra kan du kontakte lege eller giftinformasjonen.
Du skriver at du tok Concerta for å teste om du har ADD. Vi vil på det strekeste fraråde inntak av reseptbelagte legemidler uten at lege på forhånd er konsultert. Concerta skal trappes opp under oppfølging av lege, dette for å sikre ønsket effekt og for å redusere risikoen for eventuelle negative bivirkninger. Det er viktig at doseringen er tilpasset for at effekten skal bli bra.