Hei, vet dere hvordan cannabis og antidepressiver virker kombinert?
Tenker da spesielt på lamictal. Jeg har hverken bipolar lidelse eller epilepsi, tar dem utelukkende mot depresjon.

Jeg har lest litt rundt på nett, og det er folk som nevner at de har fått epileptiske anfall (selv om de ikke har epilepsi i utgangspunktet) og serotoninsyndrom som følger av dette.

Hva kan dere egentlig si om risikoen?
Kan man dø av å mikse antidepressiva med cannabis?

Kvinne, 22 år fra Buskerud


RUStelefonen svarer:

Cannabis skal ikke ha noen direkte innvirkning på anti-depressiva. Lamictal er i utgangspunktet et anti-epilektikum, men brukes også mot depresjoner.

Det er dog slik at bruk av cannabis kan være med på å skape eller opprettholde psykiske plager som angst og depresjon og når depresjon er noe du allerede kanskje sliter med, kan det være et godt råd å kutte ut cannabisen.

Det er heller ikke slik at det er noen bekreftet og tydelig sammenheng mellom epileptiske anfall og bruk av cannabis/anti-depressiva, gitt at man har en «normal» fysisk helse og ikke har epilepsi.

Når det gjelder serotoninsyndrom så kommer det som følge av opphopning av serotonin, men det er ikke oss bekjent at det er et vanlig utfall av å kombinere cannabis og anti-depressiva. Opplever du imidlertid symptomer som diarè, skjelvinger, muskelstivhet, feber og kramper, må du selvsagt ta kontakt med lege/legevakt snarest. Som regel er dette akutt, og skjer oftest ved oppstart/endring av medisiner. Du kan lese mer om dette på Norsk Helseinformatikk sine sider. Det er altså viktig at du tar medisiner i den doseringen som er foreskrevet av lege.

Det er ikke vanlig at kombinasjonen cannabis og anti-depressiva fører til dødsfall, men all rus kan være potensielt skadelig og det er også dødsfall knyttet til bruk av rusmidler. Dette er blant annet avhengig av type rusmiddel, dosering, toleranse, blanding, om man er predisponert for f.eks. hjertesykdom, stoffets renhet osv.

Du kan lese mer om cannabis på våre sider.

Som bruker av internett kommer man frem til mye informasjon, og det gjelder å være kritisk til kildene. Gjennom å lese mer eller mindre useriøs informasjon, er det fort gjort å bli skremt av ulike symptomer som andre angivelig skal ha fått. Vi anbefaler deg derfor i tillegg å snakke med helsepersonell når det gjelder slike ting.