Bruk av medisiner

Jeg bruker Imovane, Nozinan og Nobligan om kvelden. Lurer på om dette er greit. Fått dette av legen min. Men har hørt at virkningen ikke blir den sammen med blanding av disse tablettene,!! Fint om jeg fikk svar på dette.

Kvinne, 56 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
I følge Felleskatalogen kan Nozidan påvirke Nobligan ved at den smertestillende virkningen Nobligan skal ha blir dårligere (Nedsatt konsentrasjon av aktiv metabolitt av tramadol, økt risiko for terapisvikt (manglende smertelindring)). Imidlertid gjelder dette primært ved høyere doser Nozidan.
Kombinasjonen Imovane og Nobligan kan gi økt sedasjon, altså at man kan bli trøtt og sløv. I større mengder kan det være farlig.
Det er viktig at du diskuterer fordeler og ulemper ved å ta disse medisinene med legen din. Det er aldri anbefalt å endre på dosen eller slutte med medikamenter uten å konferere med en lege først.