Bistand fra helsevesent

Jeg har en 62 år gammel kone, som i lengre tid har drukket for mye alkohol på fridager, kvelder og i helger. Drikkingen er i form av å gjemme halve brennevinsflasker rundt i huset og kombinere dette med et symbolsk glass vin. Dette har nå utviklet seg til at hun på fridager (hun jobber turnus) og helger ofte er så full at det ikke er forsvarlig å la henne være alene, selv på dagtid. Dette fordi hun mister kontakt med virkeligheten (ser ting som ikke er der og tror hun er på jobb.) Hun kan og sovne fra mat på komfyren. I tillegg blir hun svært aggressiv i ruset tilstand. Hun klager over smerter i korsrygg hver gang hun drikker. I edru tilstand er det ikke tema. Jeg har kontaktet fastlegekontoret hennes med bekymringsmelding, uten at legebesøkene hennes har utløst annet en delvis sykemelding grunnet stress på jobb, som har gitt henne flere «drikkedager». Å overtale henne til å få være med til legen er fåfengt. Det mest skremmende for meg er at hun stort sett klarer å styre seg når vi er på ferie sammen i utlandet, i situasjoner der andre gjerne drikker mer. Hun klarer også å holde seg edru i forhold til jobb. Alle forsøk på dialog rundt problemet i edru tilstand blir møtt med taushet/avvisning. Rådet fra hennes voksne døtre og min familie er å få gjort noe med saken eller forlate henne. Mitt spørsmål er da hvordan jeg kan få hjelp av helsevesenet når damen ikke vil og fastlegen tydeligvis ikke følger opp henvendelse?
Kvinne, 62 år fra

RUStelefonen svarer:
Du beskriver en situasjon som virker svært krevende, og vi forstår godt at dette er vanskelig for deg. Dessverre er det slik at det er veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke er innstilt på å la seg hjelpe.
Du lurer på hvordan du kan få hjelpe av helsevesenet når din kone ikke vil. Svaret på dette er dessverre at du antakelig ikke kan få hjelp til din kone mot hennes vilje. I Norge er det slik at behandling igangsettes etter frivillighetsprinsippet. Det vil si at all den tid din kone ikke selv søker behandling vil hun heller ikke få det. En fastlege kan heller ikke gjøre så mye (utover å ta opp problemet med henne) dersom hun ikke vil ha hjelp.
Hvis du ønsker å snakke om den vanskelige situasjonen din med noen som har kompetanse på pårørendeproblematikk kan du kontakte  veiledningssenteret for pårørende eller du kan ringe oss hver dag mellom 11-19. Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 11-17.