Hei! Jeg har i ganske nøyaktig 1 år drukket alkohol hver dag. De første 8 mnd drakk jeg 6-8 cidere hver dag, før jeg klarte å kutte ned til 3-5 hver dag. Jeg ønsker nå å kutte helt ut alkohol, og være «normal» igjen, hvor jeg kun drikker på vors/fester. Jeg er dog veldig redd for å få abstinenser. På mange måter har jeg brukt alkohol for å få sove. Har fått både Vallergan og Quetapin fra legen, men disse gir meg hangover og jeg blir veldig trøtt dagen etter inntak av disse. På ferier til syden har jeg kjøpt Imovane og zoplicone som har fungert utmerket da disse er innsovningstbl, og de gir meg ikke hangover. Pga alderen min får jeg ikke disse av fastlegen da de kan være avhengighetsskapende. Legen vet ikke om mitt alkoholbruk. Er ganske fortvilet da alkoholen går ut over livet mitt, og det må da finnes noe som kan gjøres? Kroppen har vendt seg til alkoholbruken, og blir derfor ikke fyllesyk som jeg ble før, og derfor bruker jeg alkohol for å få sove. Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette.

Kvinne, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først vil vi si at det er flott at du tar tak i problemet du har med alkohol. Det at du har trappet ned gjør nok at du vil få mindre abstinenser. Men, det kan være at du vil oppleve; rastløshet, uro, irritabilitet og økte problemer med å sove. Det er individuelle forskjeller på hvordan abstinenser oppleves, men noen vil også oppleve kvalme, eventuelt oppkast og dårlig matlyst. Hvis du får problemer med å spise er det viktig at du drikker nok, og kanskje tar tilskudd av vitaminer. Det er lite trolig at du vil få store skjelvinger eller kramper, skjer det må du kontakte lege eller legevakt.
Det å bruke alkohol som hjelp for å få sove er ikke uvanlig. Men, som du selv har opplevd er det lett å bli avhengig av det. Vi synes du skal være ærlig med legen din og si at du har prøvd Imovane og at det fungerer bedre for deg. I tillegg, eller i steden for medisiner, er det noe annet du kan gjøre som hjelper for søvnproblemene dine? Har du for mye stress eller problemer vil det også gå utover søvnen. Uansett, søvnproblemer kan redusere livskvaliteten og derfor kan det være lurt å få hjelp med det. Legen din eventuelt henvise deg til psykolog eller DPS for hjelp.