Xanor

Har en haug med xanor, blir ikke veldig rusa av de, men de er bra for og slappe av/sove da pleier jeg ta 12 mg, men forrige helg hadde jeg ei dame hos meg og hu spurte om å prøve, var skeptisk så ga hu 0,5 mg bare da jeg trodde det var en veldig liten dose, men hu sov ca 14 timer så ble veldig redd om hu hadde fått overdose eller noe
Farlig og ta xanor + alkohol?
og hvorfor må jeg ta over 10mg xanor for og merke noe som helst, har prøvd alt av benzoer men ikke gått på noen fast unntatt vival..

Mann, 39 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er forholdsvis normalt at ulike personer har ulik toleranse for ett og samme stoff. Dette gjelder særlig dersom du over en periode har tilvendt deg denne typen stoffer – da vil du ha utviklet en toleranse som er svært høy sammenlignet med en person som ikke har noen tidligere erfaring med samme stoff. Dette kan delvis forklare hvorfor venninnen din reagerte slik hun gjorde. Dette kan også forklare hvorfor du opplever en relativt svak virkning av benzodiazepiner; dette er altså legemidler med en forholdsvis rask grad av tilvenning.
Xanor er klassifisert som et beroligende legemiddel, og ikke som en sovemedisin. 0,5 mg. Xanor kan likevel være tilstrekkelig for at enkelte – som din venninne – sovner. Men særlig i kombinasjon med alkohol, som i seg selv kan være svært søvndyssende ved høye inntak, er sjansene store for å sovne dypt og lenge. På generelt grunnlag fraråder vi denne typen kombinasjoner av to sentraldempende stoffer i fremtiden, da dette i ytterste konsekvens kan være livstruende. Hvorvidt blandingsbruk involverer helserisiko vil alltid være et spørsmål om mengde, men det gjelder å være på den sikre siden. Dette tilfellet kan kanskje ikke kalles en overdose; ikke desto mindre er sjansen til stede for alvorlige fysiske komplikasjoner ved en slik blandingsbruk.
For øvrig vil vi legge til at 12 mg. Xanor daglig, altså den dosen du selv oppgir at du bruker, er en forholdsvis høy dose. Felleskatalogen skriver følgende om dosering av Xanor:
Behandlingsperioden bør være så kort som mulig. Nødvendigheten av behandling med alprazolam og egnet dose bør revurderes jevnlig for hver pasient. Alprazolam er effektivt i inntil 8 måneder.
Initialt: 0,5-1 mg gis ved sengetid. Dosen individualiseres med doseøkninger som ikke overstiger 1 mg hver 3.-4. dag. Ved bruk av tabletter fordeles døgndosen på 3-4 doser. Ved bruk av depottabletter fordeles døgndosen på 1-2 doser.
Vedlikeholdsdosering: Opptil 6 mg gis pr. dag, men i enkelte tilfeller kan maks. 10 mg gis pr. dag i delte doser.
Altså må 12 mg. anses som en unormalt høy dose. Vi kan ikke si hva du skal gjøre, men tenk i det minste over dette; at ettersom dette er svært vanedannende medikamenter, bør du vurdere å iverksette en nedtrapping, før forbruket får anledning til å utvikle seg ytterligere.  Dersom du har behov for bistand i denne prosessen, kontakt din fastlege. For øvrig skriver Felleskatalogen følgende om nedtrapping av Xanor:
Skal gjøres gradvis med høyst 0,5 mg pr. 3. dag ev. pr. uke.