utroskap

Hei. jeg var ute å drakk den 16. jeg drakk mye sprit å ente med ¨ha sex med venninna til kjæresten min. jeg havnet på sykehus rett etter det pga. besvimte tre ganger på kort tid.
Jeg har fortalt det til henne og hun har tilgitt meg. Men hun har det tungt, jeg har det utrulig tungt jeg og. Har mistet all tru på meg selv å har ingen selvrespekt igjen. husker ikke hvordan jeg klarte å gjøre dette en gang. trenger hjelp!

Mann, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det å gjøre «dumme ting» i beruset tilstand er nok dessverre nokså vanlig. Alkoholen påvirker våre kognitive funksjoner, noe som ofte fører til at hemninger forsvinner og man ender opp med å gjøre ting man aldri ville gjort i edru tilstand. Noen ganger er de tingene man har gjort så alvorlige at man ender opp som deg nå; med negative tanker og skamfølelse.
Det er nok ikke så mye du kan gjøre med det nå annet enn å ta tiden til hjelp. Det som har skjedd kan ikke endres. Det er fint at du har snakket med kjæresten din om det, og hvis dere føler at dere trenger litt hjelp for å komme dere over dette kan dere ta kontakt med heslestasjon for ungdom i kommunen dere bor i. Der kan dere sikkert finne noen å prate med.
For fremtiden kan det være lurt å ha noen «regler» for hvordan du skal drikke alkohol. Det er lurt å passe på å være uthvilt og mett før du begynner å drikke. Det er også viktig å ikke drikke fort – drikk gjerne et glass vann mellom hver drink. Sprit er en lumsk drikk som kan gi høy promille veldig fort, noe som igjen øker risikoen for blackout og uønsket atferd.