Storesøster utredet for bipolar

hei; jeg er en bekymret storesøster. hun er utredet for bipolar på (anonymisert. Red.). De medisinene virket veldig bra., vi har samme lege så han skal ta det opp, om hun dukker opp.
om hun ikke får det som hun vil_skifter hun lege… tror kanskje dette har bedret seg litt nå. men det har vi jo ingen garanti for, da hun «blir» til hun møter motstand… noe som kan skje nå (om han fjærner conserta). jeg føler et ansvar, og føler dette kanskje er det beste og eneste og siste jeg kan gjøre. hun har vært innlagt på tiller dps. hvor hun fikk adhd diag.
er det mulig at hun misbruker adhd medisinene.. hun har tidligere ruset seg… jeg er redd dette ødelegger for hennes 3 barn, som hun har flyttet fra 3 ganger,,, redd hun mister de for alltid om hun ikke får innleggelse… og en grundig utredelse…. hun har værdens skjønneste barn… mine tanteunger!!! hun har selv måttet vokse opp uten en mamma, som valgte dop foran henne… jeg ber om et godt gjennomtenkt råd fra dere som forstår endel om dette…og har god erfaring….
jeg føler et ansv
Kvinne, 35 år

RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret og skal forsøke å svare så godt vi kan på spørsmålene dine. Når det gjelder om hun misbruker ADHD medisinen sin velger vi å klippe inn ett svar som vi tidligere har gitt til en med tilsvarende spørsmål.
Vi tenker at du kan følge med på hvordan ting går med henne. Hvis hun viser tegn på at hun er sliten, blir tynnere, er urolig, rastløs, trekker seg unna, sover og spiser dårligere, virker irritert og avvisende, kan dette være tegn på at det ikke står så bra til. Om det dermed kan konkluderes med at hun ruser seg, er et helt annet spørsmål. Men om du kjenner på deg at du er bekymret bør du ta det opp med henne. Om bekymringen er såpass at du mener det går utover ungene, er det viktig å melde fra om denne bekymringen slik at det ev. blir fulgt opp. Om du vet hvem som er legen hennes, kan du snakke med henne/ham eller du kan ta en prat med barnevernet som kan vurdere hva som bør gjøres.
Brukt terapeutisk gir Metamina, Ritalin, Concerta osv ikke rus hos ADHD-pasienter. Om de gjør det i store doser diskuteres i fagmiljøene, men de fleste vil nok mene at de gjør det, ja. ADHD-pasienter som bruker rusmidler, har ikke sjelden en viss forkjærlighet for amfetamin. Hvorfor skulle noen ADHD-pasienter misbruke ADHD-medisiner hvis de ikke ga noen virkning utover den terapeutiske?
ADHD-foreningen svarer som følger på det samme spørsmålet du stiller (bla ned til nr 12 på deres FAQ)
Hvor store doser ADHD medisin må jeg ta før jeg får en rusopplevelse?
• Terapeutisk dose ADHD medisin skal ikke gi rusopplevelse, men er behandling for ADHD symptomer. ADHD medisin er ikke det samme som amfetamin brukt som rusmiddel.
Vi forstår om du synes dette svaret er diffust, det synes vi også. Sannsynligvis er det fordi ADHD-foreningen ikke ønsker å gå ut med slike opplysninger. Hvis svaret på spørsmålet hadde vært «ADHD-pasienter kan ikke få rus av ADHD-medisiner, selv ved store doser», ville ADHD-foreningen sagt det. Antageligvis vil personer med ADHD kunne ruse seg på Metamina og andre ADHD-medisiner. Hvor store doser som skal til er nok individuelt og kommer også an på hvor tilvent vedkommende er til medisinene.
Som du ser er det ikke lett å svare ja eller nei, på spørsmålet om hun ruser seg på ADHD medisinen. Du skriver at hun tidligere har ruset seg og det kan jo være at hun ruser seg på andre ting. Du skriver ikke så mye om hennes livssituasjon og hvor gammel søsteren din er.