Søvnproblemer – hvilken hjelp kan jeg få?

Har regelmessig i det det siste 15 mnd brukt imovane 7.5mg. Det begynte med 0,5 tablett før legge tid. Som var greit og jeg sov en godt søvn. Problemet den siste tiden er at jeg har begynt med alt fra 3-6 imovane hver gang jeg legger meg. Jeg får 30 piller 15 dag, så jeg kjøper av andre.
Har barn kone stasjonsvogn, og vil ut av dette prolblemet. Hvilke hvilken hjelp kan jeg få? Sitter på imovane rus og vurderer nr 3 før jeg tar natta

Mann, 37 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er et veldig godt utgangspunkt at du selv ser at dette har blitt en utfordring. Du kan få hjelp til å endre på bruket, enten du ønsker å slutte helt eller om du ønsker å redusere dosen til en halv eller en om dagen. For å redusere/slutte med denne typen medikamenter, er det viktig å trappe ned. Om du bruker inntil 6 per dag nå, bør dette reduseres over tid slik at du unngår abstinenser. Klarer du deg med tre om dagen, bør du begynne der. Tre om dagen i en uke. Så 2,5 om dagen i en uke. Deretter 2 om dagen i en uke. Så 1,5 om dagen i en uke. Da vil du være nede på de dosene legen har gitt deg. På denne måten vil du være innenfor grensen for hva som er lovlig med hensyn til helsekrav til førerkort.
Det som er viktig, er å informere deg om at hvis du går til legen din og sier du har et problem med dette, vil du risikere at legen ber deg levere inn førerkortet. Det er ikke sikkert det vil skje, men det er ganske vanlig. Du må selv vurdere hva du velger å gjøre. Reglene for helsekrav til førerkort er blitt strenge nå og legene har fått beskjed om å følge det opp. Det beste kunne kanskje være om du trappet deg ned til «lovlig dose» på egen hånd og så går til legen og ber om hjelp til å slutte helt.
Det finnes en rekke ulike behandlingtilbud hvis dette skulle bli aktuelt. Du kan se på oversikten som ligger på HelseNorge.no. De har også en infotelefon (800 HELSE (800 43 573) Hverdager kl. 8:00 – 15:30​).
Du bør også vurdere om du skal finne en annen type hjelp for søvnproblemer i tillegg til medikamenter. Dette kan du drøfte med din fastlege.