Slutte med marihuana

Jeg er en mann på 24 år, som røyker cannabis. Jeg har gjort det av og på i 5 år nå, i perioder daglig og i andre perioder ukentlig. Den lengste perioden jeg har gått uten varte i 2 1/2 måneder i fjor. Da følte jeg meg bra, men sprakk til slutt. Jeg har forsøkt å slutte flere ganger, men vender alltid tilbake til det; spesielt i stressende perioder av livet mitt. Nå sitter jeg her og er fjern, da jeg valgte å røyke igjen, siden jeg har hjemmeeksamen og ikke klarte å konsentrere meg uten. Jeg lurer på: finnes det noen tilbud i form av samtaleterapi eller lignende, man kan gå til om man ønsker å slutte, men ikke føler at man klarer det på egenhånd?
På forhånd: takk for eventuelt svar.

Mann, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er en ganske vanlig situasjon du beskriver for den som ønsker å slutte. Det virker som du er ganske bestemt på at du ønsker å slutte helt, men det er ikke så enkelt å holde seg rusfri og vi er ofte ambivalente i slike sammenhenger. Det finnes flere tilbud til deg, det kan vi si litt mer om under. Vi tenker at det kan være viktig for deg å tenke gjennom – ev. skrive ned – hvilke situasjoner som fører til at du velger å røyke igjen. Det kan være den sosiale settingen, de du er sammen med, eller det kan være en indre situasjon, altså en følelse. Når du f.eks. snakker om stressende situasjoner, tenk gjennom mer konkret hva det innebærer. Det er viktig å få tak i hva som er dine «triggere» slik at du kan forberede deg på å møte dem uten å sprekke. Ofte er det en kombinasjon av flere indre og ytre faktorer som utløser en sprekk.
Du kan snakke med din fastlege om å få henvisning til en ruspoliklinikk for samtaler. Det som kanskje ville være det aller beste tilbudet for deg, er «Ut av tåka» som er hasjavvenningsprogrammet ved Uteseksjonen i Oslo. Du kan lese om det på denne siden og ta kontakt med dem selv.
Det kan være en idé å sette en sluttdato. Nå er det snart sommer og det kan kanskje være en god mulighet til å bruke sommeren på å slutte helt, slik at du er i superform når det nye semesteret begynner.
PS: I løpet av sommeren, eller etter sommerferien, kommer vi til å lansere en APP for deg som vil slutte med cannabis. Vi vil anbefale deg å følge med på våre nettsider hvor du vil finne informasjon om APPen. Du kan jo sjekke den ut hvis du skulle ha behov for det.