Pensjonist

Jeg har vel drukket alkohol det meste i mitt voksne liv……Dette har blitt en vane som jeg må bort fra..Jeg har en god venn som vil det beste for meg,men han nekter å ha noe med meg å gjøre så lenge jeg drikker,og jeg er altfor glad i ham ,til å miste ham..Våre barn har også bemerket dette.
Jeg behøver å få hjelp til å komme i orden med livet mitt.Noen som jeg kan snakke med å få hjelp og råd….Jeg kan ikke være i 3 mnd.på en klinikk for da mister jeg sertifikatet….Jeg har aldri kjørt med alkohol. Hva kan jeg gjøre.????

Kvinne, 69 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Dette er et spørsmål det dessverre ikke finnes mange gode svar på. Etter at helsepersonell fikk strengere opplysningsplikt i forbindelse med rusbehandling og helsekrav i tilknytning til bilkjøring, har det blitt vanskelig å oppsøke hjelp uten å risikere å miste førerkortet. Om du har kjørt i beruset tilstand eller ikke har ingen betydning i denne sammenhengen. Tanken er at dersom du trenger behandling for et rusproblem så fyller du ikke helsekravene for å ha førerkort. Det faller ikke inn under samme lovgivning som det å kjøre i beruset tilstand. Dermed blir det vanskelig for mange som føler at de trenger hjelp, men som ikke ønsker å risikere og få førerretten sin inndratt. Så vidt vi vet gjelder dette alle offentlige helsetilbud. Det beste rådet vi kan komme på er at du kan ta kontakt med AA. De har ingen opplysningsplikt, og de kan kanskje hjelpe deg eller eventuelt tipse deg om andre steder som heller ikke har opplysningsplikt.