Overdose

Venninnen min har tatt ca. 13 nozinan, en sobril, en pakke Ibux og et par andre sterke smertestillende som jeg ikke vet hva er. Kan hun dø av dette? Hjelp!!

Kvinne, 40 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste – det kan ta opptil en uke å få svar via vår spørretjeneste. Vi anbefaler at du tar kontakt med Giftinformasjonen tlf. 22 59 13 00 for akutt informasjon, og AMK tlf. 113 / legevakt tlf. 116 117 for akutt bistand.
Så vidt vi er kjent med er ikke denne kombinasjonen dødelig – Nozinan er et antipsykotikum, og vil normalt ikke interagere med beroligende/smertestillende medikamenter i faretruende grad. Derimot er det av stor betydning hvilke «andre sterke smertestillende» hun har inntatt, og hvor mange slike det er snakk om. F.eks. vil en kombinasjon av Sobril og øvrige sentraldempende medikamenter kunne være livstruende i ytterste konsekvens, da disse påvirker pustesenteret og kan forsterke hverandres virkning. Høye inntak av Ibux er sjelden dødelig, men kan gi betydelige belastningsskader på indre organer, hovedsakelig leveren. Vi anbefaler at venninnen din oppsøker profesjonell hjelp – delvis for å undersøke hennes helsetilstand i etterkant av dette inntaket, og delvis for at hun skal få hjelp med de psykiske vanskene som sannsynligvis forårsaket dette inntaket i utgangspunktet.