Mulig badtrip

Hei, i helgen prøvde jeg 2-cb 2 ganger, det gikk etter all forventning. Røyker ofte hasj, nesten daglig.i går(onsdag) inntraff en forferdelig hendelse. Røyket litt cannabis på kvelden, gikk inn og la meg i sengen for og slappe av, drakk litt energidrikke og chilla, plutselig føler jeg meg værre og værre, før en rar susing i hode som blir sterkere og sterkere, så begynner det og opp og ned med susingen, nesten som bølger. Lå i sengen en liten stund til jeg satt meg og, plutselig ble jeg kjempe uvell og løp ut av rommet og fikk kontakt med en, i det sekunder han åpner døra faller jeg sammen på gulvet. Har null kontroll eller følelse i kroppen, var bevist heletiden og besvimte ikke men føltes sånn ut. Når jeg lå på gulvet følte jeg meg kald og veldig uvell. Fikk kommet meg inn k sengen og lagt meg ned, da kommer susingen tilbake, pulsen stigen og hjerte slår hardere og hardere. Fikk en merkelig følelse i hode klarer ikke helt beskrive den. Begynte og skjelve utrolig mye, flølte meg kald og varm om hverandre. Får en forferdelig følelse av at nå kommer jeg til og dø eller rett og slett bli lam. Etter en liten stund føler jeg meg litt bedre. Må påpeke at jeg var helt klar i hode under alt. Det løsnet mer og mer og tilslutt sovnet jeg, da jeg våknet følte jeg meg helt utslitt. Fikk i meg noe mat og drikke og følte meg straks bedre. Fra jeg røyker til det skjedde tok rundt 1 time. Hadde røyket av samme cannabisen tidligere denne uken og da har det ikke skjedd noe galt, begynner og lure på om cannabisen kan ha lugget i samme pose som det har vært litt mdma i eller om det har vært noen rester av 2-cb i boksen jeg blandet tobakk og cannabisen i. Så lurer på om dere kanske har en teori om hva som kan ha skjedd?på en periode på 3-4 uker før jeg prøvde 2-cb har slitt litt med litt depresjoner, lite søvn og dårlig inntak av mat.

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er umulig for oss å gi deg et sikkert svar på hvorfor du hadde denne opplevelsen, men alt tyder på det du selv kaller en badtrip. Hvorfor bad trips skjer, og når det skjer, er vanskelig å forutse. Noen er mer sensitive for rusmidlers virkning og får lettere slike skremmende opplevelser. Men det kan skje alle. Tilfeldigheter, mengde inntatt, styrke på stoffet, brukerens psykiske tilstand eller dagsform, omstendigheter, miks av ulike rusmidler, og så videre, kan ha innvirkning.
Du skriver ikke så mye om hvordan rusen av 2-CB var, men hadde du en voldsom opplevelse av det, kan det være at hjernen husker denne og reagerte på lignende måte når du røyket. Kroppen og hjernen har en forunderlig egenskap å huske opplevelser og reagere uten at du selv er bevisst på at det er det som skjer. Det kan beskrives som et flashback, noe som er ikke er uvanlig ved hallusinogene rusopplevelser. Dette kan være særlig gjeldende når cannabis røykes forholdsvis kort tid etter inntak av hallusinogener.
Når det er sagt, er opplevelsen du beskriver også noe du kan få av cannabis alene. Selv om du ikke tidligere har opplevd noe lignende, er du ikke immun mot å få en dårlig opplevelse av cannabis. Sannsynligvis er det slik at om man har hatt en bad trip, så er sjansen større for at det skjer igjen.