Jeg mener han har et alkohol problem,men har han det?

Min samboer som jeg flyttet sammen med nylig,drikker stort sett hver dag. Han sa fra når vi ble sammen at han likte å slappe av med en øl eller konjakk når han kom hjem etter en lang arbeidsdag . Nå har vi bodd sammen i snart to mnd og jeg ser at et glass ikke er helt korrekt. Det blir ofte både et par halv litere og noe glass med sprit eller 4-5 glass konjakk. Ikke alt på en kveld, men blir hvertfall 3+ enten det er glass eller bokser. Jeg har sagt at jeg mener han har et problem når det gjelder alkohol,men det er han selvfølgelig ikke enig i,han stopper stort sett ikke før han er pussa eller full. Jeg har to barn boende med meg og synes ikke dette er greit, og jeg begynner nå å lure på om jeg egentlig bør avslutte forholdet og flytte ut igjen. Han jobber mindre nå,men drikker like mye,så teorien om å slappe av med alkohol etter en lang dag holder liksom ikke lenger. Har prøvd å ta opp problemet med han,men jeg kommer ingen vei. Var sammen med en alkoholiker tidligere,men avsluttet forholdet fordi jeg ikke syntes dette var noe når jeg har barn,men han her drikker faktisk mer enn hva exen gjorde. Kan noe hjelpe meg og fortelle meg om jeg overreagerer eller har han et problem?

Kvinne, 42 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det sies at du har et alkoholproblem om du drikker på feil sted (for eksempel i bilen), til feil tid (for eksempel om morgenen), eller feil mengde (slik at man blir for full) i forhold til samfunnet og normene rundt deg. Hvorvidt dette er tilfelle med din samboer er vanskelig for oss å svare på. Og kanskje er det ikke så viktig heller – vi tenker at det som betyr noe er at han drikker mer enn du er komfortabel med. Hvis samboeren din ikke føler at han har noe problem med alkohol hjelper det kanskje ikke så mye om du eller vi synes at han har det. Til syvende og sist er det han som avgjør hvor mye han vil drikke. Og det er du som avgjør om du vil ha en partner som drikker mer enn du er komfortabel med.
Hvis samboeren din etterhvert selv føler at han drikker for mye, kan han få hjelp hos lege, eller han kan kontakte AA. Det finnes også kartleggingverktøy og nettbasert selvhjelpsprogram på rushjelp.no.