Kognitiv terapi – hasj

Hei,
Først om saken og deretter er det 6 spørsmål som jeg hadde blitt glad om dere kunne svare på.
Jeg røykte hasj da jeg var i alderen fra 13 år til 16 år. Jeg husker jeg hadde flere tilfeller av panikkangst og depresjon – dette var som en følge av at vennene ga meg en høy dose (overdosetilnærmet). Flere ganger tok jeg høy dose og jeg fikk pusteproblemer og var redd for å dø/eller noe fryktelig skulle skje med meg og jeg utviklet angst som jeg i dag også sliter med. Jeg husker veldig godt at angsten kom som et resultat av dette. Jeg var redd for å puste, og klarte ikke å puste normalt, hjertet klappet raskt, jeg ble fryktelig redd og utviklet en tendens til å holde igjen pusten (angst) for å puste – redd for å få i meg mer av rusen og bli verre. Så siden da har jeg hatt pusteangst, jeg har en tendens til å holde igjen pusten min og det gir meg nevrologiske problemer og jeg føler meg aggressiv.
Så nå tenker jeg å prøve kognitiv terapi i form av at jeg eksponerer meg til hasj (at jeg røyker hasj) – men denne gangen innhalere 10mg cannabis (konsentrasjon, de brune brikker) og rolig øke de oppover – i håp om at den psykiske lidelsen som utviklet seg (pusteangst) – kan bli reparert eller gå tilbake til det normale. Jeg ønsker å føle og overbevise meg at opplevelsen ikke er katastrofalt – som jeg følte den gang da jeg var ung.
Så jeg ønsker deres tanker rundt dette, hva dere synes om dette, eller høres dette kjent ut? Eller er dette noe helt nytt for dere?
Og jeg trenger en plan for å eksponere meg til hasj igjen, den brune brikken cannabis dvs. konsentrasjon som dere vet, altså det sterke. Jeg ønsker at dere gir meg en plan for mitt kognitive terapi i form av dosering. Jeg har lest på nettsider at tester på terapeutisk dosering har vært på 26-32 mg pr dag.
Så jeg ønsker å vite hvilken dose jeg kan ta hver dag i en viss tid uten å bli avhengig og uten å få kraftige bivirkninger.
Jeg tenker å ta KUN 4-5 drag av sigarettrøyk hver dag som jeg putter hasj oppi. Jeg ønsker å starte fra liten dose og gå mot topp-punkt og deretter ned igjen til 0 mg.
Etter at jeg har gått ned til 0 mg hasj så tenker jeg å bruke samme tid på å røyke vanlig sigarett på samme måte (4-5 drag), før jeg helt slutter med både hasj og røyk. Og aldri mer. Fordi jeg føler at avvenningen fra vanlig røyk og hasjrøyk skjedde brått (som om jeg mistet mitt kjærligste), så jeg ønsker å trappe opp og ned på en forsvarlig og «sunn» måte – uten at det gir meg alvorlige bivirkninger.
Jeg tenker å bruke 3 uker på dette – hvis dere mener at det er ikke nok (pga. at jeg har 5 gram hasj liggende – at det vil gi for høye doser) – så fortell meg hvor lang tid jeg kan bruke på dette. Jeg er en veldig tålmodig person og kan godt bruke 1 måned på det eller 2 måneder eller 3 måneder, men jeg vet ikke om dette er lurest med tanke på langtidsbruk – selvom det skulle være snakk om 4-5 drag som utgjør 10-20 mg hasj daglig.
Oppsumeringsspørsmål:
1. Hvor mange mg cannabis (konsentrasjonsform dvs. brune brikker type hasj) bør jeg starte med og til hvilket mg bør jeg trappe til topp-punktet før jeg trapper ned igjen til 0 mg?
2. Hvor lang tid bør jeg bruke på denne terapien? Holder det med 3 uker eller er det slik at jo lenger tid desto mindre bivirkninger? – det er tross alt noe kjært som skal forlates og da bør det ikke skje for brått for meg siden jeg er veldig sårbar for dette.
3. Er det farlig å sove rett etter innhaleringen? Skader det hjernen mer enn hvis man ikke sover og er våken? Hvis ja; hvor lang tid minst bør jeg være våken før det er forsvarlig å sove?
4. Etter at jeg har røykt cannabis tør jeg ikke å være sosial for jeg er redd folk vil oppfatte at jeg er på rus. Så jeg er hjemme hver gang jeg skal ta det. Slik at jeg kan få full kontroll over doseeffekten.
5. Kan dere gi meg en konkret plan over en viss tid med milligram cannabis som er forsvarlig for denne terapien? – hvilkets formål er kun å bli kvitt pusteangst, angst for å innhalere hasj og vanlig røyk.
Dette er det viktigste jeg lurer på:
6. Jeg har fem gram som jeg ønsker å bruke til denne terapien. Jeg ønsker å høre hva dere synes om følgende plan (er denne forsvarlig og fornuftig plan? er den trygt gjennomførbar): Jeg har aldri røyket hasj før eller vanlig røyk, som sagt kutta siden 18 årsalder. Så bør jeg ta 250mg i 4 dager og deretter 500mg i neste fire dager, og deretter 750 mg i fire dager derigjen og 1gram de neste 4 dagene (toppunkt nådd) før jeg trapper ned til 750 mg i fire dager, og 500mg i fire neste dager, og 250 mg i fire neste dager og 100mg i neste fire dager, og 50 mg i neste fire dager, og 20mg i neste fire dager og 10mg i neste fire dager og 5mg i neste fire dager og 2mg i neste fire dager og 1 mg i neste fire dager og slutt (bunnpunkt).
Setter pris på svar.
Dere kan sensurere det dere føler ikke passer offentlig, og gi meg svar på disse 6 spørsmålene som jeg hadde satt utrolig stor pris på.
Takk for tålmodigheten og hjelpen.

Mann, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du har slitt en del etter bruk av cannabis i ungdommen. Du opplever selv at din bruk har forårsaket vedvarende problemer, og det kan være mulig. Men det er umulig for oss å vurdere ut fra den informasjonen du gir oss. Vi må svare deg ut fra erfaringer vi har med andre brukere og erfaringer vi har fra omfattende klinisk arbeid med cannabisbruk.
Det første vi må understreke er at det du snakker om er ikke kognitiv terapi. Kognitiv terapi er en form for psykoterapi. Det du snakker om høres mer ut som en form for (fysiologisk) systematisk desensitivisering. Vi er ikke kjent med at dette er en vanlig terapiform i forbindelse med cannabis. Et annet viktig poeng er at denne «kuren» du snakker om høyst sannsynlig vil gi deg mer angst. Det virker temmelig åpenbart at du ikke tåler cannabis. Det er ingen grunn til å tro at du vil bli kvitt dine problemer på denne måten. Det er mulig dette er et skuffende svar, men det er det eneste vi kan si ut fra den beskrivelsen du gir.
Hvis du ønsker det, kan du gjerne kontakte oss på telefon og drøfte dette. Men som sagt, dette er ikke en metode vi kjenner til og neppe noe som har blitt forsøkt med særlig suksess av andre. Hadde det ikke vært en bedre idé å snakke med legen din om hvordan du har det?